Wat is de reden dat werknemers niet zelf hun pensioenfonds mogen kiezen?

Ik zou mij kunnen voorstellen dat sommige pensioenfondsen een te onevenwichtige leeftijdsverdeling kunnen krijgen, waardoor er een financieel probleem ontstaat. Maar dat geldt toch ook voor ziektekostenverzekeraars en daar heb je wel een vrije keuze.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Sterker nog: waarom is deelname aan een pensioenfonds verplicht, vraag ik mij al jaren af. Ik vind het absurd dat ik verplicht ben om een deel van mijn inkomen in een pensioenfonds te storten, terwijl ik dat wellicht nooit meer terugzie door vroegtijdig overlijden, "slechte beleggingen" door het pensioenfonds of door bemoeienis van de overheid. Het Kabinet wil pensioenfondsen laten meebetalen aan de leningen die aan Griekenland worden verstrekt. Nota bene mijn geld! Schandalig vind ik dat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar het mij om gaat is dat mijn pensioenfonds investeert in zaken waar ik principieel niet achter sta: wapenindustrie, bio-industrie, etc.
Als het om een bank gaat, kan je dan kiezen voor bijvoorbeeld Triodos, maar als ambtenaar ben ik veroordeeld tot het ABP.
Pieter2011
12 jaar geleden
Het is zeer de vraag of zo'n beleggingsbeleid in deze tijd nog wel maatschappelijk aanvaardbaar is. Ik zou zeggen van niet. In het bestuur van ABP zijn de werknemerspartijen ruim vertegenwoordigd, dus laat je stem horen! Stuur al die lieden eens een brief. Ook negatieve publiciteit wil bij dit soort bedrijven nog weleens resultaat hebben. Misschien een leuk onderwerp voor in het bedrijfs-/personeelsblad? Ook kritische vragen op fora willen nog weleens een zetje in de goede richting geven.

Het beste antwoord

Een reden is onder andere dat men geen extra administratieve rompslomp wil. Intern krijg je dan teveel mutaties en je moet als organisatie met meerdere partijen overeenkomsten sluiten en betalingsverkeer regelen. Dat houdt vrijwel alle werkgevers tegen.
paulus811
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Pensioenfondsen zijn branche of bedrijftak gericht. In de cao wordt bepaald of je een pensioen kunt opbouwen en of de werkgever er wel of geen speciale voorrechten aan wil toevoegen. Een pensioen is dus niet voor iedereen dus elke werknemer gelijk.

Toegevoegd na 51 seconden:
Werknemers in een branchee hebben de zelfde rechten in een andere branch misschien weer andere rechten
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik. Maar is er een reden waarom pensioenfondsen zich niet zouden kunnen richten op meerdere branches en dat werknemers uit een bepaalde branche dus keuze hebben uit een aantal pensioenfondsen?
ronron1212
12 jaar geleden
De cao bepaald de voorwaarden. Verder heeft niet iedereen een pensioen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is dus eigenlijk geen inhoudelijke reden voor waarom het niet wordt vrijgegeven. Het komt omdat de sociale partners het nooit hebben afgesproken in de cao. Is er dan een reden voor waarom het nooit is afgesproken?
ronron1212
12 jaar geleden
Pensioenen zijn geleidelijk in de arbeidsvoorwaarde opgenomen. Niet alle branches hebben gelijktijdig meegewerkt aan pensioenen. De werkgevers zagen dit als grote kosten posten. Voor pensioenrechten is gevochten door werknemers.
Om de solidariteit te bevorderen en dat mensen niet naar een goedkoper ogend pensioenfonds kunnen lopen.