Hoe kom ik er achter wat mijn extreem hoge energie rekening veroorzaakt?

Ik heb vandaag de afrekening gekregen van mijn energie leverancier. Ik schrok zelf erg van het verbruik. mijn verbruik voor volgend jaar is namelijk vastgesteld op 12.729 kWh. Ik heb pas stroom gehad vanaf 17-11-2010 omdat ik toen pas in dit appartement woonde en van die datum tot nu heb ik 3.528 nacht en 3.417 dagstroom verbruikt. Vind het al vreemd dat ik meer nacht stroom dan dagstroom heb verbruikt aangezien ik meestal thuis ben overdag.

Volgens de medewerkster van de klantenservice van essent is het gemiddeld verbruik van een gezin 4000 kWh per jaar. dus ik verbruik 3 x zo veel.

Ik ben alleenstaand met 3 kleine kinderen in een kleine flat. ik heb een zuinige nieuwe wasmachine. Ik gebruik geen droger en ook geen afwasmachine. het enigste wat vaak aanstaat is dus de wasmachine, de ijskast (dit is een tafelmodel met vriesvakje), televisie en laptop. ik heb overal spaarlampen en laat ook niet onnodig licht branden. ik heb gewoon een normale combi-cv ketel en kook met gas.

Ik heb contact opgenomen met de netbeheerder maar daar kreeg ik alleen als antwoord dat een hoog verbruik mogelijk is. Ik zou de meter kunnen laten ijken maar dan moest ik €190.- vooraf betalen. of mijn apparatuur laten controleren.
Wat zou mijn extreem hoog energie verbruik kunnen veroorzaken? zelf dacht ik aan een lek/iemand tapt mijn elektriciteit af/foutieve meter.

Hoe kom ik hier achter voordat ik dadelijk geld geef voor een ijking die eventuele lekken of zelfs aftappen niet kan zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
47.6K
Rieneke1
12 jaar geleden
als je overal de stekker uittrekt, en alle lampen uit doet, draait je meter dan toch door?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon even voor de lol, hoeveel zou dat gaan kosten, die 12000 kWh?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de lol zou dit €322,- per maand gaan kosten (inclusief normaal gas verbruikt). mijn afrekening van november tot nu zou een totaal zijn van €2135,84 (dus op ongeveer een half jaar) min wat ik al betaald had kom ik eventjes €1300 bij te betalen =/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit ergens iets helemaal niet goed. Ook raar dat de energiemaatschappij niet even waarschuwt voor zo'n absurd hoog verbruik.
Rieneke1
12 jaar geleden
@eltonno, bedankt!
ik ben niet zo thuis in dit soort zaken, dus voor de zekerheid maar als reactie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem nu de meterstanden op en houdt die een maand, of langer of korter natuurlijk bij en kijk dan of die in verhouding staat tot de standen die Essent heeft opgegeven.
Het moet natuurlijk wel een doorsneeperiode zijn, dus niet een periode waarin je met vakantie gaat maar dit spreekt voor zich.
Dan voel je je misschien ook sterker staan als je moet aantonen dat dit natuurlijk helemaal niet klopt want dat is overduidelijk.
Die electriciteitsbedrijven dat zijn naar mijn mening over het algemeen grote oplichters.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ik zou de tip van Rieneke uitproberen! Ik moest ook direct denken aan illegale wietkweek. Ook omdat het veel nachtstroom trekt. Gooi alles er eens uit? Wat doet je stroommeter? Loopt die nog of niet?
Ben heel benieuwd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zojuist alle stoppen uitgezet en de meter stopte inderdaad met draaien. hierna heb ik weer aangezet een voor een maar hij draaide bij ze allemaal even snel. (18 sec). Ik had daarna eens de ijskast, computer, afzuigkap, cv-ketel uitgezet en hij bleef evensnel draaien. toen ik de cv-ketel weer instak ging hij eventjes sneller omdat deze aansprong maar daarna weer even snel, hetzelfde met de ijskast. ik had overigens nergens licht branden en de televisie stond uit. toen ik eventjes naar stond te kijken begon het wieletje super snel te draaien voor een aantal seconden en daarna weer gewoon. vreemd was er was niets aangesprongen en bij het insteken van de cv-ketel en de ijskast draaide hij nog niet eens zo snel. en met super snel bedoel ik iets van 3-5 seconden voordat hij rond was. Ik weet trouwens niet hoe een meter eruit moet zien. Ik zie namelijk slangen erboven uit komen maar ook twee kleine draadjes aan de rechterkant. hier zitten wel gaatjes, dus ik weet niet zeker of deze hier wel of niet thuis horen. aangezien ze er een beetje onprofessioneel uit zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt de doorgegeven meterstand wel? Dat gaat nl ook nog wel eens mis..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat zelfde gevalletje hadden wij ook eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou je ons op de hoogte van wat je nu gedaan hebt en wat de uitkomst is? Ik ben erg benieuwd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de meterstanden gecontroleerd, en de meterstanden van vandaag met de opgegeven meterstanden en het verbruik blijft hetzelfde. Ik kan morgen pas weer bellen en ga eerst de woningcorporatie bellen om te zien of zij eventueel een elektricien kunnen sturen. Ik heb wel alle stekkers er eens uit gehaald en de meter draaide, al zijnde dan zeer langzaam, toch doordraaien. bij het bekijken van de kelder liepen daar ook weer vreemde kabels. maar ik ben niet zo technisch aangelegd dus ik weet ook niet of ze daar horen. dus nu is het afwachten tot er iemand naar kan komen kijken. ik houd jullie natuurlijk wel op de hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vanmorgen nogmaals contact opgenomen met essent en we wijn tot een betalingsregeling gekomen. ik het bedrag gelukkig maandelijks terug betalen. De medewerkster zag zelf ook in dat er iets mis moet zijn dus mijn maandelijk voorschot is gelukkig terug gezet afwachtende een onderzoek. zodra blijkt wat er mis is krijg ik de bijbetaling weer terug als het inderdaad blijkt dat ik niet mis doe. Vind ik zeer netjes van essent en had dit eigenlijk niet verwacht. Ik moet wel helaas tot morgen wachten met bellen naar de woningcorporatie aangezien de persoon die over de meters ed. gaat vandaag niet aanwezig is. dan kunnen we gaan kijken of zij iets kunnen doen of dat ik toch de netbeheerder laat kijken. Volgens de medewerkster van essent controleren ze dan niet alleen de meter maar ook of er eventuele aftappers zijn. dus het is afwachten, maar gelukkig is mijn voorschot weer naar een normale prijs terug gezet.

Antwoorden (8)

Om gelijk maar van het ergste uit te gaan: je buurman heeft een wietplantage en tapt de stroom af, daarom wordt er vooral 's nachts stroom gebruikt voor de lampen. Je kunt er moeilijk achterkomen maar misschien door 1 voor 1 de stoppen los te halen voor een paar dagen. Anders zou ik toch de meterkast laten controleren/ijken en als daar niks uit komt de politie bellen dat je een plantage vermoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook zelf een energiemeter kopen of huren om te kijken waar de meeste stroom naar toe gaat. Verder kun je op bijgaande website kijken welke apparaten in huis de grootste 'stroomvreters' zijn.
De kans is ook best aanwezig dat iemand jouw stroom aftapt; als je met de energiemeter geen duidelijke resultaten haalt waar het 'lek' zit, moet je er toch op aandringen dat er extra onderzoek gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de bouwmarkt even van die verbruiks-meters kopen, dan weet je gelijk waar je aan toe bent. (Hornbach o.a.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ook besluit, zorg dat je alle nota's goed bewaard!

Gezien de informatie die je geeft moet er iets fout gaan ergens!

Je zou je energiebedrijf eens kunnen uitnodigen, zodat een expert van hun kan kijken wat of waar het mis gaat!

Mocht je er niet uit kunnen komen, dan kan het nuttig zijn om eenmalig een onafhankelijke expert in te schakelen die alles nakijkt en door meet! Mocht hij wel een "lek"vinden dan kun je alles verhalen op je energie leveraar!

Dus daarom rekeningen en nota's bewaren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kan een storing in een apparaat zorgen voor een hoge rekening, bijv. een koelkast die nog wel goed koelt, maar continue door blijft koelen. Dus controleer of je koelkast en diepvries af en toe uit gaan. Ontdooi je diepvries af en toe want ook veel ijs kan zorgen voor een hoger stroomverbruik.

Kan het zijn dat er iets mis is gegaan met het noteren van de meterstanden tijdens jouw overdracht van het huis? Heb je die standen nog,en heb je zelf gecontroleerd toen je je woning betrok?

Mogelijk heeft de leverancier de standen verkeerd in de computer staan, dus controleer dit voor de zekerheid. Ik ken iemand waarbij het energiebedrijf 1000Kwh zich verrekende, dus het is niet onmogelijk.
Je woont er pas een half jaar, dus dit is extreem hoog.

Als je er niet uitkomt, kan je je wenden tot de geschillencommissie en het voorleggen. Ga in elk geval vanaf nu elke maand de standen opnemen, zodat je een en ander op papier hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin even met alle lichten uit te doen en alle apparaten uit de stopcontacten te trekken.
Kijk dan of je teller nog draait.

Draait de teller nog, leg dan één voor één de zekeringen af.
Wanneer de teller stopt met draaien wanneer je een zekering af legt,op dit circuit zit het verlies!
Controleer dan goed de leidingen in die woonkamer .
Geen nagels geslagen of geboord in de muur?
Geraak je niet verder,contacteer een elektricien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hetzelfde gehad. Over aftappen zou ik me niet druk maken. Als er getapt word is het voor de meter. De weed-teler wil niet gepakt worden door iemand te belasten met zulke rekeningen. De kans op onderzoek is nl erg groot dan.
In mijn geval had ik een boiler (had geen gas in de woning) doordat deze verkeerd was aangesloten stond hij 24 uur per dag m'n water (100ltr) te verwarmen. Met als resultaat een vette rekening.
Check deze maar eens. En verder geef ik je het advies wat de andere gaven. Een energiemeter gebruiken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat heb je daarna gedaan? Of heb je een koophuis?
Antoni
4 jaar geleden
@Babi021, de kans dat deze antwoordgever jou nog antwoord gaat geven is nul. Zijn antwoord is van 4 juni 2011, jouw reactie is van 4 oktober 2019. Hij is inmiddels geen lid meer van GoeieVraag.
Je kan een vermogensmeter of KiloWattuurmeter kopen. Bij de Lidl zijn die eens per jaar in de aanbieding voor een tientje.

Je doet die meter in het stopcontact en de stekker van bijv. je koelkast in de meter. Zo kun je langere tijd een meting uitvoeren. Misschien heeft een motor moeite met starten en vraagt dan even heel veel stroom.

Van alle andere apparaten doe je de stekker uit het stopcontact, zodat je zeker weet dat die geen stroom vragen.

Je moet dus even elke dag alle standen noteren en per apparaat uitzoeken of er een storing is. Zo kom je erachter waar de storing zit.