hoe zit het met een eigen paard op je naam?

ik ben 16 jr. en wil binnen kort een eigen paardje gaan aanschaffen. nou kan ik de kosten allemaal zelf betalen, ook de aanschaf. dit komt door dat ik opleiding met BBL ga doen dus 4 dagenw erken 1 dag school.

maar ik wil graag weten of dat op mijn eigen naam kan?
want het kan niet op mijn vaders naam hij zit in de ziekte wet. en mijn moeder heeft wegens omstandighedeneen uitkering en mag dus ook geen paard op haar naam?
hoe moet dit geregelt worden dat ik toch een paard kan aanschaffen?

wie kan me hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie zorgt ervoor als jij 4 dagen werkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet dat een paard duur is ja.
heb al eerder een huurpaard gehad, alle kosten waren toen voor mij. heb krantenwijk erbij,
die 4 dagen dat ik werk, is van 8u-15.00 , en als ik een keer echt niet kan heb ik me zusjes nog. maar hier ging het niet om.

Antwoorden (1)

Hey,

Dit is een wat lastige situatie. In principe mag het paard op jou naam, ookal ben jij minderjarig. Dit betekent dat jou naam op het mutatiedocument komt (dat is het papier waarmee je de eigendomsoverdracht regelt).

ECHTER! is dit juridisch helemaal niks waard. Tot je 18de zijn je ouders verantwoordelijk voor jou, en dus voor al jou bezittingen, en een paard is volgens de wet niet minder of meer bezit dan je bureaustoel ;-)
Vanaf je 18de wordt je automatisch de rechtsgeldige eigenaar. Aangezien het verhaal over je ouders weet ik niet of zij wel garant mogen staan, dit zou je moeten uitzoeken met de instanties waarvan zij geen paard op hun naam mogen, hoe dit zit als het paard op jou naam wordt gezet. Als er iets gebeurd namelijk met het paard, of dat nou met het paard zelf is, of dat iemand anders je paard iets aan doet of het paard iemand iets aan doet, blijven je ouders voor de wet de gene die gestraft worden etc., ondanks dat hij op jou naam staat.

Ik wens je veel succes en denk er heeel goed over na! 4 dagen werken en een paard kost heel veel energie. Een eigen paard is toch echt anders dan een huurpaard, en werken van 8 tot 3 is ook geen eitje. Een paard is niet iets wat je even probeert en als het niet gaat weer weg doet...
Succes!