Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik recht op studiefinanciering als ik ga samenwonen bij mijn vriend?

Mijn vriend heeft een koophuis en ik trek bij hem in en wil dan de uitwonende studiefinanciering krijgen (ik ben dan immers uitwonend en betaal onkosten voor gas/water, etc). Heb ik daar standaard recht op of moet ik eerst een "huurcontract" of een dergelijke overeenkomst door hem op laten stellen. Hoe werkt dit? Ik wil geen boete riskeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je hoeft je enkel in te schrijven bij de gemeente waar jouw vriend woonachtig is als nieuwe inwoner. Mocht dit dezelfde gemeente zijn als waar je nu woont, dan dien je deze verhuizing door te geven aan de gemeente.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de DUO (dienst uitvoering onderwijs) ben je uitwonend als je niet bij je ouders meer woont. Samenwonen met een vriend heeft daar geen invloed op dus. Je krijgt nog steeds de uitwonende beurs als je gaat samenwonen.

De DUO kijkt alleen naar waar je ingeschreven staat, is dat bij een ander adres als je ouders dan ben je klaar en hoef je geen verdere bewijzen te overleggen.

Vraag wel de uitwonende beurs aan via de site van DUO!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding