Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Benaming geld

Vroeger had je in nederland geld benaming, zo als een daalder knaak riks ,heeft de euro ook al een benaming ? Hier in nederland

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
809

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De euro heet voor zover ik weet overal gewoon euro en de kleinere muntjes cent, stuiver en dubbeltje zoals vroeger.
Ik ben bang dat er ook geen nieuwe namen zullen ontstaan.
Vroeger hadden straatventers en marktkooplui een groot aandeel in het bedenken en invoeren van die namen, maar hun aandeel in het sociaal verkeer is danig ingezakt.
Een mogelijke nieuwe bron zou de jeugd op internet en in straattaal kunnen zijn, maar daar gaat het weer vaker over grotere bedragen naar mijn idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In tegenstelling tot de gulden heeft de euro geen speciale benaming.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen gebruiken de guldennamen voor de muntstukken die we tegenwoordig hebben. Dubbeltje (10 ct), kwartje (nu 20 ct en dus niet meer correct) en stuiver (5 ct) hoor ik vrij regelmatig langskomen.

Ik denk persoonlijk meer dat dit mensen zijn die nog de guldens gewend zijn en daarom nog die namen gebruiken. Naar mijn weten zijn er geen speciale namen voor de euromuntstukken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In m'n bron vindt je een aantal benamingen, ik heb er in het dagelijkse leven echter nog nooit van gehoord. Heb het idee dat dit niet meer zo van toepassing is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms zeggen ze wel eens Euri ipv Euro. Maar dit lijkt al op de werkelijke benaming.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding