Wat betekent het als de "inflatie in maart 3,1 %"bedraagt?

Ik neem aan dat dat niet betekent dat het prijspeil 3,1% hoger is dan de maand ervoor. Dan zou je in een jaar al op 40% uitkomen (cumulatief).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze bedoelen 'year on year' inflation.
weet even de nederlandse term niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in vergelijking met een jaar geleden is de Nederlandse term

Antwoorden (3)

dan zal het rpijspeil in maart 3.1% lager liggen dan maart het jaar ervoor, of de waardedaling van de munt is 3,1/12% (Op jaarbasis, of ten opzicht van)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het betekent dat de prijzen - omgerekend naar een percentage op jaarbasis - 3,1% hoger zijn, dan de maand ervoor. In dit geval zijn de prijzen dus 0,26% hoger dan vorige maand. Als we dat 12 maanden achter elkaar hebben, zou de inflatie dus 3,1% (per jaar) zijn.
Als de bank zegt dat ik 12% debetrente moet betalen, betaal ik "slechts" 1% per maand...
Inflatie kan ook fors stijgen als gevolg van een prijsstijging in een beperkt aantal segmenten. Als bijvoorbeeld benzine en sigaretten ineens 20% duurder worden, stijgt de inflatie. Als je niet rookt en geen auto hebt, valt die hogere inflatie voor jou persoonlijk nogal mee. Uiteindelijk heeft inflatie invloed op de kostprijs van alles, maar dat effect merk je in zo'n geval persoonlijk pas veel later.
Heb je hier iets aan? Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent dat het prijspeil maart 2011 103,1% is ten opzichte van maart 2010.
Let op! Niet alle prijswijzigingen zitten in dat percentage, zoals accijnzen en ander belastingmaatregelen.
Het is dus een bijgesteld of "geschoond" indexcijfer.
Zie Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)

Toegevoegd na 30 seconden:
Maart 2010 is dus 100%