Koopkracht met 1.25% achteruit, hoe komen ze daarbij?

Volgens een tabel, gaat dit jaar de koopkracht 1,25% achteruit.

Hoe berekenen ze dat? Aangezien de prijzen in de supermarkten afgelopen kwartaal 10% zijn gestegen, de brandstofprijzen zijn gestegen, belastingen zijn gestegen, prijzen van kleding zijn gestegen...

Als ik dat bij elkaar op tel, kom ik op een veel hogere daling van de koopkracht...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De CPB-cijfers zijn door de overheid gedefinieerde en berekende informatie.
Factoren als de jaarlijkse stijging van kostprijsverhogende belastingen (kunst en concerten van 6 naar 19% btw), accijnzen (sigaretten,alcohol en benzine) niet inde indexcijfers gezinsconsumptie opgenomen.
Dat heten de voor belastingen "geschoonde" indexcijfers.
De werkelijke, gemiddelde kostenstijgingen kunnen dus veel hoger zijn.
Het wordt wel erg gecompliceerd (maar wel interessant) als je de indexatie van inkomens meeneemt.
En daarbij de koopkrachtontwikkeling ziet als het verschil tusen de ontwikkeling van de kosten van levensonderhoud en de compensatie daarvan door inkomensstijging.
Dan zijn voor veel gepensioneerden de koopkrachtdalingen veel groter dan mensen die lonen hebben die meer kunnen toenemen dan de inflatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De koopkracht berekening wordt gedaan over hoeveel het artikelen die de wij de consument koopt. de gemiddelde prijsstijging van deze artikelen geeft het percentage inflatie
ronron1212
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Als je alleen deze dingen meetelt kunnen we over een hogere inflatie hebben, maar niet alle producten zijn gestegen. Aan de andere kant zijn er producten die wij misschien niet gebruiken/kopen maar andere mensen wel. Die mensen hebben overzicht van alle middelen op deze manier kunnen ze beter inschatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet waar je die 10% vandaan haalt, want kijk in bijgaande link van het CBS: sinds 2006 is er in totaal 9% inflatie geweest.

Er wordt gewoon berekend hoeveel de lonen stijgen, en daar staat de prijsstijging van de inflatie tegenover. Daar zit een verschil van 1,25% tussen, zo gaat de berekening.