Wat is goedkoper met water koken, warm water uit de kraan in de waterkoker of koud water?

Stel ik wil water laten koken via een waterkoker. is het goedkoper om eerst warm water te pakken uit de kraan of is gewoon koud water goedkoper om op te warmen als je naar de stroom- en gasrekening kijkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Energie
5K

Het beste antwoord

Geen gemakkelijk te beantwoorden vraag.
Warm water uit de kraan moet vaak opgewarmd worden door gas in de cv Combiketel.
Dan kun je verlies en kosten hebben door het in opslag hebben en houden in de cv ketel en het verlies door de toevoerleidingen.
Voor een waterkoker op elektriciteit is ook van belang of je de mogelijkheid hebt van een lager avond/nacht/weekendtarief.
Dan speelt dan ook mee welke dag in de week en het tijdstip van de dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Warm water. Want het zit al dichter bij het kookpunt dus hoeft je waterkoker minder lang aan :)

De kosten van water zijn zo laag dat dat niet echt verschil maakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het getest ;) Waterkoker met sensor houdt er eerder mee op
het goedkoopste is om warm water te nemen. want verwarmen met elektriciteit is duurder dan met aardolie/gas.

Elektriciteit wordt onder andere opgewekt met behulp van gas, hoe vaker je energie omzet, hoe duurder deze wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koud water gebruiken! Door het warme water raken er metaaldeeltjes in het water en dat is schadelijk.