bijverdienen naast uitkering ww, uvw/wao of als 'asielzoeker', wat mag wel/ niet? (zwart of wit werk)? Naast bv 20% wit verdienen wat mag bij de WAO.

Vraag is puur algemeen bedoeld en informatief en was nav een blog die ik eens las over dit thema.
Zelf ben ik van mening dat iedereen die nu nog gewoon (wit) betaald werk kan vinden, dit ook moet doen.

Toch als ik zo hoor, lees en om me heen kijk, valt op dat met name sinds deze recessie tijden, velen vanuit o.a. de WAO verplicht worden om te gaan werken (niet verkeerd).
Ook moeders met schoolgaande kinderen. Al of niet met partner die nog baan heeft.
Ook deze mensen hebben propvolle werkweek met kids en willen soms thuiskomen in 'gepoetst huis' en kiezen iemand uit die ze vertrouwen kunnen en dit is ook zelden "wit". (soms buren/familie dienst)

Maar wat kan/mag iemand die afgekeurd is voor 80/100, geen sollicitatieplicht meer heeft en kans nihil is dat dit nog komt, doen aan werk dat 'zelden geliefd is zoals huish. werk' of oppas bij bv een gezin of particulier?
Daarbij wel aangenomen dat dit 2-3 uurtjes per week zijn (zwart meestal 10 euro per uur) en de gezondheid van de WAO-er of uitkeringsgerechtigde, verder niet schaadt?

In feite "help je ELKAAR toch", of zie ik dit fout?
Eigen risico uiteraard (geen verzekeringen) maar mensen met laag inkomen zijn blij met bv 80 euro bijverdienen per maand, en bv de bejaarde man of vrouw heeft geen kans op pgb/thuiszorg, is eenzaam, en ook blij met beetje hulp?

http://www.abvakabofnv.nl/PDF/downloads/folder-rechten-als-huishoudelijke-hulp/193049/.pdf en ook
http://www.doorbraak.eu/gebladerte/60068d04.htm

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zwart werken mag natuurlijk nooit. Je moet inkomen altijd opgeven aan de belastingdienst, sociale lasten moeten altijd worden ingehouden en boven een bepaald inkomen zul je loonbelasting moeten betalen. Werken tijdens een uitkering kan wel, dit hangt wel af van de uitkering en de omstandigheden. Asielzoekers mogen beperkt werken, onder bepaalde voorwaarden. Als asielzoeker mag je 24 weken per jaar in Nederland werken. Voorwaarde is dat je niet uitzetbaar bent en meer dan 6 maanden wordt opgevangen door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) of door een gemeente. De werkgever moet eerst een tewerkstellingsvergunning aanvragen bij het UWV WERKbedrijf. Als je volledig of gedeeltelijk ben afgekeurd en WIA ontvangt mag je werken. Je krijgt dan wel wat minder WIA, maar per saldo krijg je altijd meer inkomen binnen als je wel werkt, dan als je niet werkt. Er wordt dus een percentage van je loon ingehouden op je uitkering. Het maakt niet uit hoeveel uur dat je dit werk doet en je bent wel gewoon verzekerd. Als je WW ontvangt mag je bijwerken. Je ontvangt een aanvullende uitkering voor de uren dat je niet werkt. Als je dus werk vindt voor hetzelfde aantal uren, ontvang je geen uitkering meer, ook niet als je veel minder gaat verdienen. Als je bijvoorbeeld 8 uur minder gaat werken en je wil voor die 8 uur wel een uitkering ontvangen, dan zul je wel moeten blijven solliciteren voor een baan van minimaal 8 uur erbij.

Als je WW hebt, en je kunt werk vinden voor minder uren dan de uitkering geldt, worden deze uren aangevuld door de ww. Bv je krijgt 36 uur WW en je vindt werk voor 20 uur , krijg je nog 16 uur WW tot het einde van de WW. Bij uitkering wordt wat je verdient afgetrokken van je uitkering. Geef je je werk niet op, en wordt je betrapt, dan volgt een fikse boete

Natuurlijk mag je wat bij gaan verdienen, helemaal geen probleem, als je het maar overlegt met de uitkeringsinstantie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100