Let op: geld lenen kost geld

Tegenwoordig zie je bij reclames deze waarschuwing, bijv als er gezegd wordt dat je bij een nieuwe auto de tweede helft pas over 2 jaar hoeft te betalen, waarom staat deze waarschuwing er als je niks leent en (volgens het autobedrijf) geen extra kosten hoeft te betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

in principe leen je wel.
je leent namelijk de 2e helft en lost die over 2 jaar af.
dit gaat tegen 0% rente, dus in dit geval:
geld lenen kost geen geld!

haha denk je dat echt?
nee dus.
ten eerste kost het natuurlijk wel geld, als je het namelijk in 1 keer betaalt, reken maar dat de dealer je korting geeft. je betaalt dus eigenlijk iets meer als je over 2 jaar de rest pas hoeft te betalen.

maar! stel nou dat je over 2 jaar niet kan betalen?
je hebt toch echt ervoor getekend dat je de 2e helft zou betalen.
welnu, dan loopt de lening gewoon door natuurlijk.
en raad eens tegen hoeveel rente? 0%? 5%? nee.. daar hebben ze nou het woord woekkerrente voor uitgevonden.

dus let op! geld lenen kost geld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het maar net. Niks voor niks en geloof die reclame praatjes niet. +1

Andere antwoorden (6)

omdat niemand de belachelijke prijzen kan betalen ;)

nu even serieus, ik denk dat je er rekening mee moet houden dat je na 2 jaar nog wat moet betalen, dus dat je niet al klaar bent nadat je de auto hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent waarschijnlijk gewoon dat je meer korting kunt bedingen als je in één keer het hele bedrag betaalt, meteen bij aankoop dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kans is groot dat de dealer je geen korting geeft als je meteen betaalt. Ik ken in ieder geval een situatie waar dat niet zo was, terwijl de koper wel degelijk de auto in één keer wilde betalen en dat uiteindelijk ook heeft gedaan, ook al kreeg hij geen korting. De autodealers gaan er vanuit dat wanneer mensen de auto nog niet kunnen betalen en kiezen om de auto pas bijvoorbeeld 2 jaar later te betalen, de koper het geld over twee jaar ook nog niet bij elkaar heeft gespaard. Want de meeste mensen hebben die discipline niet, of domweg het geld er niet voor. Met als gevolg dat er dan toch geleend moet worden. En de dealer kan je dan die financiering verstrekken en de nodige rente (of commissie als hij als tussenpersoon fungeert) opstrijken. Uiteindelijk verdienen ze dus meer aan mensen die hun auto niet meteen kunnen betalen, dan aan mensen die meteen de auto betalen.
Lenen kost echt altijd geld!
Volgens mij kun je nog beter zelf naar een bank stappen om het geld te lenen voor de auto, zodat je de auto wel contant kan afrekenen bij de dealer. Dat kan de nodige rente schelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat, als je de lening over 2 jaar niet kan aflossen je alsnog een leuk bedrag aan rente moet betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarschuwing: "Let op: geld lenen kost geld"
is voornamelijk bedoeld voor mensen die met open ogen in reclamevalkuilen trappen.
Mensen die horen dat je de eerste helft van een auto nu betaalt en de tweede helft pas over 2 jaar, en bij zichzelf denken dat dat een heel goed bod is. Ze hebben nu een auto nodig, en denken niet verder vooruit dan het "nu". De helft van het bedrag is aanvaardbaar, en kunnen ze nu best wel lenen. Het klinkt veel minder duur.
Die mensen realiseren zich niet direct dat je bij het afbetalen van een lening ook rente moet betalen. Ook zijn ze in gedachten nog niet bezig met die 2e helft. Over 2 jaar komt dat pas, dat duurt nog lang, en wie dan leeft wie dan zorgt.
Zo'n waarschuwing kan dat soort mensen net even wakker schudden.

Iedere waarschuwing is in principe bedoeld voor iedereen, maar zal de ene mens wat meer ter harte nemen dan de andere mens. Een oranje stoplicht bijvoorbeeld is ook een waarschuwing dat het rood wordt en een maning om te stoppen Er zijn automobilisten die zich hier keurig aan houden en netjes stoppen, maar er zijn er ook die nog even snel gas geven en dan net tussen oranje en rood met een rotgang door het stoplicht schieten. Dan kan het fout gaan, maar dat risico nemen ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dikke +1
Wat mij is een keer vertel is dat ze bedoelen is dat er inderdaad geen rente moet worden betaald maar dat de prijs van het product gewoon veel hoger is dan als je het product in 1x koopt.