huurwoning betalen

kosten : 580 euro per maand incl service kosten
inkomsten : ongeveer 1900 netto gezamelijk per maand.

Kan ik dit betalen? En hoe berkenen ze dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Natuurlijk is het mogelijk dat je dit kan betalen. Het hangt alleen volledig van jezelf af. Als jij gewend bent in luxe te leven dan zal het moeilijk zijn om een stap terug te moeten. Maar in feite is het mogelijk.

Je kunt het ook zelf heel makkelijk uitrekenen. Schrijf al je uitgaven eens op, echt alles. Ook de huur van het huis en alle vaste lasten die jullie hebben. Maak een schatting hoeveel je aan eten en drinken(of eventueel sigaretten als je rookt) uitgeeft per maand. Zet dat in een begroting. Hieruit blijkt heel snel of je een begrotingstekort(dat je het dus niet kan betalen) of een begrotingsoverschot hebt.

Of dit ook daadwerkelijk mogelijk is voor jullie kunnen wij niet beantwoorden met zo weinig informatie. Wij weten niet wat jullie vaste lasten zijn, die zijn per persoon verschillend.

In theorie kan het dus, in praktijk kan het misschien wel niet. De enige manier om daar achter te komen is zelf een begroting maken of een ander die laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Via de link kunt u berekenen, of u nog in aanmerking komt voor huurtoeslag. U ziet dan vanzelf hoeveel geld u over houdt per maand.

580 euro huur is trouwens niet zoveel voor een woning. Goedkoper zult u niet snel vinden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Dat is verschillend per bedrijf. Het ene verhuur bedrijf ziet dit als je eigen probleem, zolang je maar betaald, het andere verhuurbedrijf wil je inkomen weten. Vraag het na bij het bedrijf/particulier waar je wilt huren.

Overigens zul je met 1900 netto in de maand dit wel kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, met 1900 netto heeft iemand recht op huursubsidie.
ronron1212
13 jaar geleden
1900 netto is meer dan 30000 per jaar bruto dus geen toeslag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat dit ook nog te maken heeft met of deze twee getrouwd zijn in gemeenschap van goederen. als ze allebei 850 euro per maand verdienen kan de een het huurcontract op zich nemen eventueel onderverhuren. Huurtoeslag zou dan wel mogelijk kunnen zijn hoewel ik de precieze feiten niet weet. Ik weet ook niet zeker of de huur die de hoofdhuurder ontvangt gezien wordt als inkomen, ik schat van wel maar zeker weet ik het niet. Hier valt dus over te twisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klementino, getrouwd of niet en op welke manier is voor huur toeslag helemaal niet van belang.
Je woont samen in het huis en er wordt gekeken naar het inkomen van beide bewoners. De constructie met onderverhuren, is niet waar de huurtoeslag voor bedoelt is en volgens mij ook helemaal niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi Ineke, bedankt voor je reactie! Ik zag in de vraag niets staan over huursubsidie, dus ik ben uitgegaan van de vraag van een woningcorporatie die vaak inkomens eisen stelt aan huurders. Ik dacht de gemiddelde woonlasten in nederland ongeveer 30% van het netto salaris is, daarmee is 580 euro op 1900 lager dan verwacht.
Het uitgangspunt in nl is dat een derde van je inkomen de bruto woonlast is.Dat is dus zonder belastingen verzekeringen electra etc. Daar zit je met deze woning ruimschoots onder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor je komt in aanmerking voor huurtoeslag. De huur is onder de grens die voor huursubsidie in aanmerking komt, en je inkomen ook. De juiste hoogte kan je berekenen met de link die Cryofiel aangeeft.

Toegevoegd na 38 seconden:
sorry, het was AlphaLima
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, maar voor huurtoeslag moet je minimaal 23 zijn en daar zitten wij nog onder. Dus moet het nog even zonder huurtoeslag rond kunnen breien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onder de 23 kun je wel in aanmerking komen voor huurtoeslag. er zijn alleen andere regels van toepassing waardoor de kans op het in aanmerking komen en de hoogte van de huurtoeslag sterk beinvloed worden.