Hoeveel betaal jij aan gas? (gezinswoning)

klein vrijstaand huis. met 5 personen.
we moesten ineens 2000 euro bijbetalen, (we waren wel laag ingeschat)
moeten nu maandelijks 200 euro gaan betalen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt automatisch afgeschreven en heb er echt geen idee van

Antwoorden (8)

1000 euro... Maar hangt af van de grootte en de ligging, alleenstaand of niet... hangt af van de buitentemperatuur en je stookgedrag, aantal inwoners en prijs gas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gasverbruik per jaar ca 3000m3 à € 0.396. Dus ca € 1200,00 per jaar. Komt dat effe mooi uit: € 100,-- per maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben net ons huis laten 'doormeten' voor een energielabel, en de meneer moest ons tot drie keer toe opbellen / navragen of we twee jaar geleden echt maar 300 kuub gas hadden verstookt. Ja dus . Maar het was ook een zachte winter toen, dit jaar gaan we vrees ik de 500 wel halen.

Wat een kuub gas kost weet ik niet, alleen dat het duur is en dat we er dus zo zuinig mogelijk mee zijn. Wat best aardig lukt als je op de verdieping woont en tussen twee buren ingeklemd zit met een glazen gevel op het zuiden.
Dat is voor een gezin met twee kinderen.

Ik ben echter een echte 'warmkleum' en als ik alleen thuis ben staat de kachel niet hoger dan 16, als de kinderen 's middags thuiskomen mag-ie op 18. Hooguit.
Warvoor moet ik anders al die lekkere warme truien en pantoffels en dekentjes breien ??

* kost momenteel tegen de 70 cent zie ik, dus dat is gemiddeld 350 euro dan ?

Toegevoegd op 11-06-2009 09:33:32
Nog even een toevoeging (het consuminderaartje in mij denk ik) : ik erger me mateloos aan mensen die midden in de winter met een t-shirt aan op blote voeten door het huis lopen en de kachel hoger blijven draaien tot ze het warm hebben.
Je huis inrichten in warme kleuren scheelt trouwens ook een graad of twee voor het gevoel. In een blauwe kamer moet de kachel hoger dan in een bruine. Geldt ook voor de badkamer !! Daar heb ik de kachel nog nooit aangehad trouwens....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verwacht gebruik (volgens Essent) is 1774 kubieke meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van de plaats/gemeente/provincie waar je woont kost een kuub gas gemiddeld € 0,6459 cent. Dit is inclusief transport en belastingtoeslag. Dit op basis van mijn digitale meter die alles weer geeft in 4 cijfers achter de komma...

Dus als je 2000 euro moet bijbetalen dan heb je ook 1291,8 kuub meer gas verbruikt. En dan zit je met 1500 kuub per jaar aan het landelijke gemiddelde...

Uit eigen ervaring kan ik meedelen dat het erg gevaarlijk is om je eigen gasverbruik (te) laag in te schatten. En op basis van mijn digitale meter kan ik bevestigen dat de koudste week in januari -toen het in Midden-Limburg 18 graden onder 0 was- mij dit aan gas verbruik 42 euro heeft gekost. De verwarming is in de desbetreffende week niet boven de 16 graden uit geweest...

En wanneer je een vrijstaand huis heb dan verbaasd het me niets dat als de temperatuur rond het vriespunt komt dat het gasverbruik echt omhoog schiet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we hebben idd. 800 kub meer verbruikt dan andere jaren
Minder dan gemiddeld volgens de grafiek van mijn energieleverancier die ik online kan raadplegen.

Ik heb vorig jaar de ketel laten vervangen door een moderne energiezuinige ketel. Ook regelmatig onderhoud van de ketel is noodzakelijk om het rendement te behouden.

Aangenomen dat je woning net zo goed geisoleerd is als vergelijkbare eensgezinswoiningen in je buurt, dan moet je het toch echt zoeken in je ketel, douchegedrag en thermostaat gedrag. 20 graden celcius moet voldoende zijn; aan een hogere temperatuur wen je alleen maar. Gewoon een trui aantrekken als je het soms koud hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij ons, hoekhuis 5 personen 850 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld 1500 kuub per jaar.
Eensgezinswoning uit 1960, slecht geïsoleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps nou ja, laatste jaren niet echt meer op het gasverbruik gelet.
heb mijn vloerverwarming gelijk op 19 gezet.