Wat kun je doen als een zaak failliet gaat en jij in deze zaak een betaald product hebt staan?

Als cadeau voor mijn zoon en schoondochter, als bijdrage voor hun start samen en hun nieuwe huis, hebben we vorige week een gasfornuis gekocht. Het betrof een showmodel van de firma Its dat voor minder dan de helft van de prijs wegging. Het leek een fantastisch koopje, dat wel betaald is (pinbetaling), maar nog niet bezorgd is. Helaas werd gisteren de firma gesloten wegens dreigend faillisement. Het fornuis van onze zoon staat nog in de zaak. Dit specifieke gasfornuis is in principe hun eigendom, maar is nog niet afgeleverd. Het ziet er ook niet naar uit dat dit gaat gebeuren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

In principe kun je niet veel doen, behalve contact opnemen met de curatoren. Via de link vindt u wat extra informatie. Belangrijk in uw situatie is het volgende:

"Een aanbetaling kan nare gevolgen met zich meebrengen indien een winkelier in staat van faillissement wordt verklaard. In het geval u een aanbetaling heeft gedaan en het product is nog niet aan u geleverd, bent u na het uitspreken van het faillissement de aanbetaling kwijt en krijgt u het product niet geleverd, zelfs indien het product al in het magazijn van de winkelier staat. Indien u het product alsnog wenst te kopen, kan de curator van de gefailleerde winkelier u verzoeken de gehele koopprijs nogmaals aan hem te voldoen. Het staat de curator overigens ook vrij het product aan een derde te verkopen indien deze meer voor het door u bestelde product biedt dan dat u wenst te betalen."

En:

"Indien u verplicht wordt door de winkelier een aanbetaling te verrichten, is het verstandig vooraf te controleren of de winkelier is aangesloten bij een garantiefonds en/of branchevereniging. In sommige gevallen zal een garantiefonds en/of branchevereniging u tegemoet komen mocht onverhoopt de winkelier in staat van faillissement worden verklaard. In sommige gevallen ontvangt u dan een (deel) van de aanbetaling terug of krijgt u tegen bijbetaling alsnog het product geleverd."

Belangrijk is dus om er achter te komen of It's was aangesloten bij een branchevereniging of garantiefonds en in ieder geval snel contact op te nemen met de curator. Ik vrees echter dat u uw geld kwijt bent zonder iets geleverd te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het bedrijf failliet gaat, wordt er een curator aangesteld. Die kun je benaderen met je bewijs van betaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste wat je kan doen is als er een curator is aangesteld je bij hem/haar melden. Een curator wordt meestal aangesteld bij een faillissement. Als er surseance is aangevraagd wordt er een bewindvoerder aangewezen.

Beide personen zijn bevoegd je aanvraag te honoreren.

Kijk ook eens op curatoren.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Tot volledige betaling eigendom van het bedrijf', staat er veelal in de algemene voorwaarden. Kompleet betaalt, ergo is het gasfornuis van u. Je zou kunnen proberen het fornuis zelf op te halen, maar ik meen me te herinneren, dat alle goederen (en auto's !) binnen de deuren/hekken van een bedrijf bij faillisement verbeurd verklaard kunnen worden. Dan zou je je geld kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de website surfen van it's daar de boodschap lezen die zij hebben neergezet en de instructies opvolgen.

Ze lijken voornemens door te starten en aangegane verplichtingen door te laten gaan.

"Beste It's Electronics bezoeker,

IMpact Retail, moederbedrijf van It’s Electronics, reorganiseert

De directie van IMpact Retail, het moederbedrijf van It’s Electronics, heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat betekent op dit moment dat onze winkels en webshop gesloten zijn.

Wanneer u nog een bestelling heeft lopen of een product ter reparatie heeft aangeboden, dan krijgt u van ons persoonlijk bericht. Mochten wij geen gegevens van u hebben, dan kunt u via dit contactformulier uw gegevens achterlaten. Mocht u andere vragen hebben, dan kunt u mogelijk antwoord vinden op deze pagina Vragen en Antwoorden.

De directie van IMpact Retail bekijkt momenteel onder meer de mogelijkheden van een doorstart van de winkels en webshop. Vanzelfsprekend streven wij er naar om u als klant hierbij zo min mogelijk overlast te bezorgen. Er hebben zich hiervoor al verschillende mogelijke partners gemeld. Wij houden u daarover via de website www.impactretail.nl op de hoogte.

Directie
IMpact Retail"