Zijn extra werkuren verplicht?

Ik werk in de thuiszorg als huishoudelijke hulp, nu ben ik bijna 10 weken zwanger en veel ziek. Ik heb een 15 tot 18 uren contract, met heel veel moeite en regelmatig ziek melden kan ik mijn 15 uren werken, maar nu ben ik voor de komende tijd ineens ingepland voor 19u. Dit is boven mijn contract, mag dat? En is mijn werkgever niet verplicht rekening te houden met hoe ik me voel nu in zwanger ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik weet niet hoe het met de ingeplande uren zit, want het kan bijvoorbeeld zijn dat die uren gemiddeld worden over een bepaalde periode (zodat je bijvoorbeeld over 3 maanden genomen wel gemiddeld je uren hebt). Dat zou je na moeten kijken in je contract.
En nee, je werkgever hoeft geen rekening te houden met hoe je je voelt - als je je niet goed voelt, kun je je ziekmelden, doe je dat niet dan kan je baas aannemen dat je kunt werken.
Wat misschien slim is, is om met je chef te bespreken of er nog andere opties zijn, soms is het bijvoorbeeld mogelijk om deels te werken en voor een deel van je uren ziek te zijn. Als 15 uur nu teveel is, is dat misschien de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er maar 1uur boven je contract dus die kun je aankaarten bij werkgever. Heb je al verteld dat je zwanger bent. Hij moet wel rekening houden met je zwangerschap, maar eerlijk gezegd is 10 weken nog niet zo ver dat je buik je in de weg zit, wat niet betekend dat je je niet beroerd kunt voelen.

Meestal voel je je na de eerste 3 maanden weer beter, en is er niets op tegen om je werk te doen. Gaat het echt niet dan kun je je in overleg met je verloskundige jeziek melden, maar zwangerschap op zich is geen reden om niet te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezien ik ook gewerkt heb bij die organisatie , en nu door weer een fusie , je steeds zelf meer moet plannen en dergelijke, kijk uit aub alles werkt daar lang elkaar heen kantoor planners en de manager ik heb een slechte ervaring mijn contract werd niet verlengd omdat ik ziek was en ook Heb ik gewerkt voor 50% nu nog steeds geen uitkering nu zit er iemand van uwv achter ze aan gelukkig heb en had ik al hun brieven en mail nog. omdat ik gelijk heb, meid blijf er op zitten en laat je niet gebruiken voor de clienten ben je een schat die niet kan worden gemist maar voor de organisatie ben je nog minder als een nummer heel veel suc6