Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een wettelijke minimale betalingstermijn?

Mijn aannemer kwam na een week werk aan met een factuur 1e fase zonder dat hij dit van tevoren gemeld had. Ook hield hij een betalingstermijn aan van 3 dagen, wat wel erg kort is. Mag dit eigenlijk wel, zo'n korte betalingstermijn?

NB Ik heb hem keurig betaald, omdat hij tot dusverre goed werk had geleverd, maar vroeg het me toch af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Da's vrij rap inderdaad.

In de wet staat dat de betalingstermijn redelijk moet zijn.
Maar wat is dan redelijk? Wordt niet echt gespecificeerd.

Als er niets is afgesproken tussen de beide partijen, dan is de wettelijke termijn 30 dagen.

Misschien staat er iets over in de offerte die je hebt getekend? Want dan ben je daarmee akkoord gegaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat er niet iets staat in een contract met die aannemer?

En sinds ik een paar keer naar het programma "opgelicht" heb gekeken, kan ik mij de houding van de aannemer heel goed voorstellen.

Maar dit soort voorwaarden zouden in een overeenkomst moeten worden vastgelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een contact met je aannemer of je hebt een offerte geaccepteerd hierin moeten deze afspraken zijn vastgelegd
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Ik heb een schilder voor het buitenwerk gehad die de helft 1 week voor aanvang vroeg om materialen te kopen. In dit geval was het een vriend van mijn zoon en wist ik dat het vertrouwd was. Stond ook duidelijk in de offerte, dus was geen verrassing.
Met ons eigen bedrijf hanteren we een betalingstermijn van 15 dagen, waarbij 1e helft bij opdracht en 2e termijn na oplevering.
Wanneer geen duidelijke afspraak gemaakt is geldt een wettelijke termijn van 30 dagen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding