Deze vraag is niet te beantwoorden. Een hoop rijkdom is de afgelopen 30 jaar gecreëerd. Ik zal je even uitleggen waardoor :

Vroeger werd er geruild om aan produkten te komen. De bakker ruilde met de pottenmaker, en er werd een bepaalde verhouding persoonlijk tussen de twee producenten afgesproken. Bijvoorbeeld twee emmers tarwe voor één grote pot.

Later heeft men het daadwerkelijke ruilen van produkten vervangen door een ding of coupon die de waarde van het produkt vertegenwoordigde. Bijvoorbeeld een gouden plakkaat voor honderd emmers tarwe. De gouden plakkaat kon dan worden geruild voor de pot , of een knipbeurt bij de barbier.

Nog later werden de waarde van produkten door munten vertegenwoordigd. De munten waren of van edelmetaal , of ze waren moeilijk na te maken. De munten representeerden de waarde van de geruilde produkten.

Later werd goud geruild door papieren bankbiljetten. Het goud werd in de kluis van de bank bewaard, en de bankbiljetten vertegenwoordigden de waarde van het goud.

In de jaren '70 van de vorige eeuw werd de goud standaard losgelaten. Tot dan waren alle bankbiljetten gedekt door de tegenwaarde in goud , dat in bankkluizen was opgeslagen. Maar in de jaren '70 veranderde dat.

Vanaf die tijd is geld puur fictief , en er is enorm véél meer geld in omloop gebracht en het vertegenwoordigd de waarde die mensen "denken " dat het heeft . Heel veel mensen zijn in de veronderstelling dat ze een appeltje voor de dorst hebben , een spaarrekening , of pensioen , of aandelen. Wat ze niet doorhebben is dat dit "gecreëerd geld is, dat in waarde kan flucturenen. Ons geld zou zó de helft waard kunnen worden van wat het nu waard is.

Alleen omgezet in goederen waar vraag naar is , kan de intrinsieke waarde van geld worden "teruggekocht" . Bijvoorbeeld door er een huis, of heel veel blikken bonen, of heel veel olievaten van te kopen.
Maar de huizenprijzen en de olieprijs is ook kunstmatig hoog . Dus er is kans dat daar ook de waarde van het geld niet echt door wordt gerepresenteerd.

OM kort aan te geven. Alleen verhandelbare goederen vertegenwoordigen waarde, en het geld dat daar voor betaald wordt kan fluctueren, en alleen de toekomst kan leren hoe veel geld nog waard is.

De regeringen van de industrie landen kunnen bijvoorbeeld een nieuwe reserve valuta munt in het leven roepen , de oude munten vervangen , en dan is je "oude " geld , ineens niets meer waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een soortgelijke vraag is al eens eerder gesteld kijk op deze link misscheien heb je wat aan de antwoorden

http://www.goeievraag.nl/vraag/geld-wereld-omloop.2376