Hoe te overleven?

Ik ben 16 mijn vriend 17(in maart 18), als hij 19 is wil hij zijn eigen appartement hebben. Ik zou dan bij hem kunnen gaan wonen op mijn 17e/18e, dat willen we allebei heel graag. Hij heeft eind dit jaar een havo diploma en wil dan een opleiding gaan doen en werken. Ik ben als hij zijn appartement heeft hopelijk bezig met mijn eerste jaar van mijn studie en heb een baantje. Wat als wij allebei niet genoeg geld kunnen opbrengen voor de huur? Heeft een van de 2 dan recht op een uitkering of iets in die richting? Weet iemand wat een middel-groot appartement kost in Zoetermeer? Als iemand hier meer verstand van heeft en een schatting zou willen maken voor ons zou ik dat erg op prijs stellen! Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

ik zou zeggen vraag rond bij familie??
en euhm de prijs zou ik zo zeggen rond de 400 per maand voor goedkoop maar klein en 700 voor middelgroot /Dals je dan voedsel enzo bij rekent kan je misschien met 1200 euro wel rond komen als je 700 huur hebt . maar als je ook nog eens een auto enzo hebt njh dan word die prijs hevig naar omhoog gedreven :D
hopelijk helpt dit een beetje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe lang je al met jou vriend hebt,
En hoe het bij jou thuis is.
Maar als ik van een gewoon iemand van 16 uitga,
Zou ik zeggen:
Blijf gewoon nog 2 jaar bij je ouders thuis,
Misschien heb je dan niet alle vrijheids dingen die je wilt,
(Maar dat is juist beter voor je XD Zeg ik terwijl ik zelf ook nog maar 17 ben)
bij je ouders blijven kost je het minst,
de regeringspeople enzo gaan ervan uit dat je tot je 18de bij je ouders blijft,
Daar zijn allemaal geld potjes voor bedacht enzo, Om alles rond te krijgen.
Als het nou echt slecht gaat thuis,
Dan kan je natuurlijk je tegemoetkoming studielasten, of bij je studie: studiefinanciering aanvragen,
En als je samenwoont krijgt 1 van de 2 een uitkering achtige substantie ^_^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je allebei niet genoeg geld kunt opbrengen voor de huur, kun je hoogstwaarschijnlijk ook geen appartement huren. Voordat je een appartement gaat huren wordt je eerst gescreent. Wat is je inkomen? en die van je partner? Is dat voldoende om een appartement te huren? Het is belangrijk dat in ieder geval één van beiden een vaste baan heeft. Als dat niet zo is, kun je meestal niet iets huren, mits het in de sociale huur valt.
Het lijkt mij van groot belang dat jullie eerst financiele zekerheid hebben en daarna pas gaan samenwonen in een appartement.
Ga bijvoorbeeld zelf eerst een jaar of 2 op kamers wonen, daar hebben jullie heel veel privacy en kunnen jullie wennen. Als student krijg je dan een studiefinanciering en kun je van je bijbaantje vast wel rondkomen op een kamertje.
Als student krijg je geen uitkering, voor je geld moet je meestal echt werken.
Kijk voor de prijzen van een appartement huren eens in de krant of op internet, daar staat ook veel van Zoetermeer in.
Let wel op: als je via de woonstichting van Zoetermeer wilt gaan huren moet je meestal minimaal 5 jaar ingeschreven staan. Wil je particulier huren dan kost het je veel meer en moet je denken aan een gemiddelde huur van 800-1200 euro per maand.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit een goed antwoord. Behalve een flatje heb je ook de inrichting nodig:wasmachine,ijskast, vloerbedekking, stoel, tafel, BED, etc.
Werken+ studeren+ geldverdienen: weinig tijd voor de Liefde
hoor.Dus eerst maar even studentenhuisvesting!
Veruit de meeste mensen die het huis uit gaan, gaan eerst op kamers of in een studentenhuis wonen.
Dit doen ze, omdat je op zo'n jonge leeftijd nog niet genoeg geld verdient om zomaar een appartement te kunnen huren.
Daar komt bij, dat je voor een modale huurwoning een aantal jaren ingeschreven moet staan bij de woningbouw, voordat je 'aan de beurt' bent.
Wanneer je direct een woning wilt betrekken ga je naar de vrije sector, en dat is erg duur. Zelfs voor mensen die WEL een baan hebben!

Kortom: Wat jullie willen is simpelweg niet weggelegd voor zulke jonge mensen. Al heb je allebei een baantje, dan nog zul je (door je leeftijd) nog niet zo veel verdienen.
Reken er bovendien de maandelijkse lasten en je huishoudgeld bij.

Nog een korte rekensom:
Een gemiddeld huurappartement in de vrije sector kost ongeveer 800 euro.
Daar komt bij: alle vaste lasten: ongeveer 500 euro.
(denk ook aan verzekeringen, telefoon, gas, water, electra, servicekosten, etc)
Dan nog je huishoudgeld: voor z'n tweeen ongeveer 300 euro (en dan draai je ieder dubbeltje om, en heb ik kleedgeld nog niet eens meegeteld).
Al met al bij elkaar: 1600 euro aan lasten per maand. Zonder vakantie, zonder auto, zonder extraatjes.

Als jullie denken dat bedrag op te kunnen en willen hoesten, kun je het proberen.
Ikzelf zou er nog maar eens goed over nadenken: Je kunt ook overwegen om samen in een studentenhuis of iets dergelijks te beginnen.
Dan kun je lekker sparen voor later, en ondertussen rustig wachten op een leuke, betaalbare woning van de woningbouwvereniging!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met mijn studiefinanciering en een kleine bijbaan kan ik me prima redden in een sociaal huurappartement. Maar daarvoor moet je wel een paar jaar op de wachtlijst staan, op je 19e krijg je dat nog niet voor elkaar. Als je dit wilt doen, kan je het beste wachten tot je 18 bent en zelf stufi krijgt, dan kan je met heel veel moeite misschien een particulier appartement bij elkaar betalen, maar dat lijkt me bijna niet te doen. Een extra uitkering krijg je echt niet, want met je stufi krijg je er in feite al een waarmee je, met een bijbaan, mee rond moet kunnen komen.

Mijn tip dus: laat je vriend zich gewoon inschrijven voor sociale huur en wacht een paar jaar. Dan is gelijk je financiële situatie wat stabieler, en je relatie waarschijnlijk ook, of niet.

Ik zou sowieso ook zelf inschrijven, zodat je zeker weet dat je een jaartje later zelf iets kunt huren. Want op jouw leeftijd gaan er (helaas) nog ontzettend veel relaties stuk, en als je eenmaal op je zelf woont/bij je vriend bent ingetrokken, is het een hele stap om weer bij je ouders te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat de kosten zijn hebben mijn voorgangers hier ze je al voorgerekent.maar bedenk er ook heel goed bij,dat heel veel relatie,s stuk lopen op gebrek/tekort aan geld.dat zijn vaak de aanleidingen tot eindeloze discussies en ruzie,s.dus misschien toch nog beter een (paar)jaartjes wachten voor je je in het diepe stort.want het is natuurlijk niet niks om op zo,n jonge leeftijd je altijd al zorgen moeten maken over de rekeningen die betaald moeten worden,en dat zijn er heel wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16 en 18 ???
Noem me ouderwets, maar het lijkt me helemaal geen gek idee om EERST allebei je school/studie af te maken (en nee, Havo is géén eindopleiding, dan kun je zowat alleen maar ongeschoold en slechtbetaald werk krijgen) en daarna werk te zoeken.

Is dat gelukt, en heb je samen een redelijk inkomen dat in de buurt komt van een normaal minimuminkomen voor een meerderjarige (maar dat ben je tegen die tijd vermoedelijk ook bijna) EN ben je tegen die tijd nog steeds een stelletje, dan kun je op zoek gaan naar een huurhuisje of etage.

De kans dat het namelijk ook op de lange duur goed gaat als je met helemaal niets begint, is ZO miocroscopisch klein, dat je het beter maar helemaal niet kunt proberen. In het beste geval is het een leven lang samen (of beiden alleen) in de armoede. Want als je in die valkuil begint, is het bijna onmogelijk er weer een beetje fatsoenlijk uit te klimmen. En nee, je hebt tegenwoordig niet meer zomaar recht op een uitkering - gelukkig.

En als je nog niet verder hebt nagedacht over e eventuele consequenties anders dan 'we willen het zo graag', dan zou ik er zéker nog eens tien keer over nadenken. Je leven opbouwen duurt nu eenmaal een paar jaartjes, maar je leven verkloten kan in een ogenblik gebeurd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaan jullie maar eerst sparen,zo eenvoudig is het niet,voorlopig verdienen jullie te weinig.

Toegevoegd na 1 minuut:
jullie zijn nog te jong voor een zelfstandig leven.