Kan ik 2 dure claims bij mijn aansprakelijkheidsverzekering in de eerste maand maken?

Toen mijn huisgenoot en ik gingen samenwonen op kamers heeft hij een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten i.v.m. het verhuizen. 2 weken later heeft hij bij t inrichten per ongeluk m'n tv van het tv meubel afgedrukt. Het resultaat was een aantal dode pixels, erg vervelend. Toen heb ik de tv naar de mediamarkt gebracht en bleek de schade 675 euro, waar ik aardig van schrok aangezien de tv zelf 700 euro kostte. Dan zou je beter een nieuwe kunnen kopen en de tv met dode pixels houden, maar dat wordt niet verzekerd.. De keuze viel al snel op dat we gewoon de claim gingen indienen en het repareren. Tot hij gister de laptop van z'n vriendin liet vallen die rond de 550 euro kost, helemaal kapot en niet te repareren. Beide producten zijn nog geen jaar oud. We zijn nieuw met verzekeringen (20 en 21 jaar oud) en weten niet zo goed wat de regels zijn, wat dit met zijn premie zal doen en wat de beste manier is om dit af te handelen. Is 2 claims in de eerste maand van je aansprakelijkheidsverzekering niet verdacht? wat als ze de claim afwijzen (kunnen ze dat)? moet mijn huisgenoot dan zelf mijn tv laten repareren (of een nieuwe kopen en dat hij de oude houdt)? Wat als hij hier geen geld voor heeft? waar sta ik dan? heb ik dan pech of heb ik bepaalde rechten? Ik hoor graag over wat de beste oplossing hier zou zijn, maar ook wat er zou gebeuren mocht de claim afgewezen worden of hij niet wil betalen?

een jaar geleden
1.1K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
2 claims zo snel na ingangsdatum kan zeker vragen oproepen.
Het is aan de verzekeraar om bij twijfel aan te tonen dat er fraude plaats vindt.
Mocht de verzekeraar besluiten dat er niet wordt uitgekeerd, dan zal de huisgenoot zelf voor de schade opdraaien. Als hij daar geen geld voor heeft, zal hij daar een oplossing voor moeten vinden. Alleen valt van een kale kip niet veel te plukken.
Utrecht
een jaar geleden
Het is het probleem van jouw huisgenoot, niet van jou.
Of hij verzekerd is en of de verzekering uitkeert is zijn probleem, niet van jou.
Hij heeft schade veroorzaakt en zal deze moeten vergoeden. Zijn probleem.
Maar 2 schades binnen 1 maand is heel erg verdacht. Zeker aan electronica zoals een TV en laptop. De meeste mensen met een AV claimen tientallen jaren niets, dus 2x in de eerste maand.....
tinus1969
een jaar geleden
Is de eerste claim al toegekend?
Gijs2001
een jaar geleden
De eerste claim is nog niet toegekend @tinus
tinus1969
een jaar geleden
Ik denk namelijk dat de eerste claim afgewezen gaat worden. WA verzekert je tegen schade aan derden/buitenstaanders, zoals de buurman. Schade aan spullen van je partner is meestal uitgesloten.

Antwoorden (1)

Indien de schade niet met opzet is gepleegd zal de verzekering wel moeten uitkeren in beginsel. Zoals je het weergeeft zijn er geen redenen om dat niet uit te keren. Mogelijk kan wel de premie omhoog gaan.
Lees de bron voor mogelijke voorwaarden en premieverhoging. Afhankelijk van de verzekeringmaatschappij is dat van toepassing.
een jaar geleden
Gijs2001
een jaar geleden
Dankjewel. Hij gaat kijken naar de premie voorwaarden en maakt dan een beslissing om het te claimen of onderling af te handelen. Moet via de verzekering denk ik wel lukken!