Als ik mijn auto uitleen aan mijn zoon en ben ik dan nog verzekerd? (Ik heb een Omniumverzekering)

mag ik mijn auto uitlenen aan mijn zoon en ben ik nog verzekerd ik heb een omniumverzekering

een jaar geleden
2.1K
tinus1969
een jaar geleden
Vlaanderen?

Het beste antwoord

omniumverzekering ben je volledig verzekerd ook je zoon.
mini-omnium dan is je zoon ook verzekerd maar schade aan de eigen auto niet.
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Dit is wellicht het antwoord dat vraagsteller wil horen, maar het is helaas niet juist! Zowel bij omnium als mini-omnium is de bestuurder zelf NIET meeverzekerd, ongeacht of dat vraagsteller zelf is of diens zoon. Los daarvan, er gelden wel extra regels mbt het uitlenen van je auto aan je kind. Dat dien je vooraf te melden bij de verzekeringsmaatschappij, zeker indien de zoon nog valt onder de categorie jonge bestuurders. Meld je dat niet van te voren en rijdt je zoon schade, dan kan het gehele schadebedrag dat door verzekeraar aan tegenpartij is uitgekeerd worden teruggevorderd!
Inekez1
een jaar geleden
@ronron, in je eigen link staat:
"Opgelet: De lichamelijke schade van de bestuurder wordt niet vergoed door de omniumverzekering. Daarvoor hebt u een bestuurdersverzekering nodig. "
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 dat heeft verder niets met de auto te maken
Inekez1
een jaar geleden
Nee, maar wel met de vraag en het antwoord!

Andere antwoorden (1)

Je mag je auto uitlenen aan je zoon. Dit dien je wel vooraf te melden bij de verzekering, zeker als je zoon nog een jonge bestuurder is en geen eigen auto heeft. Wat de exacte regels zijn en de gevolgen bij schade, dien je na te vragen of op te zoeken bij je eigen verzekeraar.

Rijdt je zoon regelmatig in je auto, rijdt hij schade of raakt hij per ongeluk betrokken bij een ongeval, dan kan het je behoorlijk in de problemen brengen als je dit niet van te voren hebt geregeld. Gebruikt je (jonge) zoon de auto regelmatig, dan kan dit zelf aangemerkt worden als verzekeringsfraude als je dit niet vooraf meldt. Is het incidenteel, dan zou het je extra geld kunnen kosten in geval van schade aan je eigen auto of schade bij de tegenpartij.

Gaat het om een oudere zoon die al jaren een rijbewijs en eigen auto heeft, en moet hij eens incidenteel jouw auto gebruiken, dan valt dat gewoon onder incidenteel uitlenen en hoef je dat niet vooraf te regelen.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 hoe kom je erbij
https://www.anwb.nl/verzekeringen/autoverzekering/auto-uitlenen
ronron1212
een jaar geleden
Dus dan toch maar ook voor jouw een -
Inekez1
een jaar geleden
Ook in Nederland stellen verzekeraars voorwaarden aan het gebruik van de auto door jonge bestuurders. En zeker als het dan gaat om de eigen kinderen wordt er al snel van uit gegaan dat dat gebruik niet heel incidenteel is. Dat moet je echt vooraf melden om problemen achteraf te voorkomen. De ANWB gaat uit van een situatie op vakantie, dat is anders dan algemeen gebruik door het jaar heen.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 verzekeringen kunnen als er door de jongere veel gebruik wordt gemaakt van de auto eisen om aanmelding bestuurder. Ze kunnen een hogere premie vragen maar de auto is en blijft verzekerd.
Inekez1
een jaar geleden
@ronron. De auto is en blijft verzekerd, in de zin dat de verzekeraar bij een ongeval zal uitkeren aan de tegenpartij. Dat schadebedrag kan echter nadien worden teruggevorderd bij de eigenaar van de auto, als niet vooraf is gemeld dat een jonge bestuurder de auto regelmatig of incidenteel gebruikt. Uit mijn link:
"Maakt uw zoon of dochter regelmatig gebruik van uw wagen, dan moet u dat wel melden aan uw verzekeraar. Uw kind zal dan opgenomen worden in de polis als regelmatige of toevallige (occasionele) bestuurder. Als u uw verzekeraar niet verwittigt en uw kind veroorzaakt een ongeval met uw wagen, dan heeft de verzekeraar het recht om de vergoedingen die aan de slachtoffers zijn uitbetaald, integraal van u terug te vorderen. Dat bedrag kan heel snel oplopen, zeker bij lichamelijke letsels!"
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1
Leent u de wagen van iemand anders en veroorzaakt u een ongeval, dan zal de BA-autoverzekering van de eigenaar van de auto de schade vergoeden aan de tegenpartij. Heeft de eigenaar een omniumverzekering, dan zal ook de schade aan de wagen vergoed worden. Maar heeft de eigenaar geen omniumverzekeraar, dan moet u zelf de schade aan het geleende voertuig betalen.