Auto klemrijden op snelweg om erger te voorkomen, daardoor schade, wie betaalt dat?

Van de week was er in het nieuws een stukje over een man die op de snelweg een auto heeft klem gereden. De bestuurder van de klem gereden auto was een vrouw die onwel geworden was en zwalkend over de snelweg en door de berm reed.

In het filmpje gemaakt met een dashcam zie je dat er een auto voor haar gaat rijden en dan gematigd remt om de auto van de vrouw tot stilstand te brengen. De schade aan de auto van de man is aanzienlijk. Wie betaalt dat? En voordat met roept "Als hij een all risk verzekering heeft." Maar stel dat die man alleen een WA verzekering heeft.
Hier het nieuwsbericht:
https://www.ad.nl/binnenland/deze-held-redde-onwel-geworden-vrouw-op-snelweg-ze-zat-als-een-slappe-pop-achter-het-stuur-br~a28640e0/
.
Blijkbaar hebben ze bij het AD zo'n moeite om journalisten en items te vinden, dat ze hun artikelen nu maar bij goeievraag.nl weghalen.

https://www.ad.nl/auto/ben-je-verzekerd-als-je-bewust-je-auto-vernielt-om-een-leven-te-redden~a797a93d/

3.1K
SentWierda
2 jaar geleden
Geen zorgen: hij reed in een lease-auto, zo verklaarde hij later
LeonardN
2 jaar geleden
"hij reed in een lease-auto,"
Het gaat niet om dit geval, maar om alle gevallen.
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.destentor.nl/regio/dit-doet-jouw-autoverzekering-als-jij-bewust-je-wagen-vernielt-om-een-leven-te-redden~a5e11f34/
SentWierda
2 jaar geleden
@HeerVoldemort. Dat het onderwerp in het AD (= De Stentor) (mede) geInspireerd is door GV, dat is mogelijk.
Maar de uitwerking is toch echt helemaal door het AD gedaan, door twee verschillende Stentorjournalisten, in de kranten van 27 en 29 november. Opvallend is wel de -overlap- in beide artikelen.
Dankzij het speurwerk van het AD is een goed antwoord op de vraag mogelijk gemaakt .

Antwoorden (4)

Als hij alleen aan WA verzekering heeft moet hij zijn schade zelf betalen.

Mogelijk dat de zijn verzekering de schade aan het andere voertuig betaalt.
Die kans is echter klein, omdat hier geen sprake is van een ongeluk, maar van een opzettelijke handeling. Waarbij schade aan dat voertuig op de koop toe is genomen.

Verzekeringsmaatschappijen kennende, verwacht ik dat de verzekeringsmaatschappij van de ander auto, de bestuurder van de "reddende auto" aansprakelijk zal stellen voor de schade aan dat voertuig.

Ik herinner me dat vroeger in ons dorp een paard op hol was geslagen waarbij mensen en kinderen gevaar liepen.
Een man wist dit paard tot stilstand te brengen. Daarbij werden kleren zijn beschadig, maar zijn WA verzekering betaalde die niet, omdat hij zelf verantwoordelijk was voor die beschadiging.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min https://www.destentor.nl/regio/dit-doet-jouw-autoverzekering-als-jij-bewust-je-wagen-vernielt-om-een-leven-te-redden~a5e11f34/
Aegon deelt deze visie en voegt daaraan toe: ,,Zij was in dit geval niet in staat om te handelen en deze aanrijding te voorkomen.” Dit betekent bij SNS, die eveneens focust op de verantwoordingskwestie, dat de verzekering van de vrouw wordt aangesproken. "Daarbij werden kleren zijn beschadig, maar zijn WA<sic> verzekering betaalde die niet, omdat hij zelf verantwoordelijk was voor die beschadiging."
Dat man had ook niet bij zijn persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering(AVP)* moeten aankloppen, maar gewoonweg de schuldige verantwoordelijk moeten stellen. In dit geval de eigenaar van het paard. *Je haalt WA en AVP door elkaar. Een bekende fout.
https://www.fbto.nl/woonverzekering/aansprakelijkheidsverzekering/wa-verzekering-verschil
De verzekering van de vrouw die achterop reed zal die schade moeten betalen. Het is haar auto die achterop een andere auto klapt en dus niet op tijd remt of uitwijkt.

Dat de man met opzet voor haar gaat stilstaan om een botsing te veroorzaken, zal in dit geval niet zwaar tellen omdat de vrouw onwel was en anders sowieso een ander ongeluk zou hebben gehad of veroorzaakt.

Gaat iemand (uit wraak, woede of wat voor domme gedachte dan ook) expres een botsing veroorzaken of laten ontstaan als daar geen goede reden (zoals in dit geval: erger voorkomen) voor is, dan is die veroorzaker aansprakelijk. In vrijwel alle andere gevallen geldt dat degene die ergens achterop rijdt verantwoordelijk wordt gehouden.

Dat het een lease auto betreft doet niet ter zake. Het is in dit geval de lease maatschappij die de schade kan verhalen op de verzekering van de onwel geworden vrouw. Bij een auto die particulier is verzekerd, zal ook de verzekering van de vrouw moeten uitkeren. Afhankelijk van de leeftijd en dagwaarde van de auto kan het dan wel voorkomen dat je uiteindelijk minder krijgt uitgekeerd dan je daadwerkelijke schade.

Dergelijke acties zoals van de man die zijn auto ervoor zette, worden in een split second bedacht. Tijd om te overwegen of de schade aan je eigen auto wel of niet volledig vergoed zal worden heb je niet. En al denk je er van tevoren over na: het risico op groot menselijk leed als er echt een ernstig ongeluk zou ontstaan is zo groot dat je die schade dan voor lief neemt.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Maar wat gebeurt er als de vrouw niet verzekerd was vanwege godsdienstige redenen?
Die kans op niet-verzekerd-zijn is niet nul, want het gebeurde in de biblebelt.
LeonardN
2 jaar geleden
@SW
Bijzonder dat precies jij deze vraag tegenreactie geeft, aangezien JIJ nu met jouw antwoord precies de "wat als" waar het de vrager om gaat negeert....
Inekez1
2 jaar geleden
Als die vrouw autorijdt zonder geldige WA verzekering, dan is zij persoonlijk aansprakelijk voor de schade die anders voor rekening van de verzekering zou zijn gekomen. Ik heb overigens nog nooit gehoord van mensen die om godsdienstige redenen (welke dat ook moge zijn) geen WA verzekering voor hun voertuig willen afsluiten. Dat er mensen onverzekerd rondrijden is inderdaad een feit, maar volgens mij heeft dat meer te maken met financiële motieven dan met het geloof.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@Inekez1
Ik had van geen WA vanwege gemoedsbezwaring ook nooit eerder gehoord...totdat ik in Neder-Betuwe ging wonen en er zo'n portret tegen mijn auto aan reed...en er vandoor ging, zo jammer voor haar dat ik buiten liep en het zag gebeuren.
Dus ik schreeuwen, toen kwam ze toch maar terug rijden. Bewering: "ik wilde parkeren en dan de schade bekijken." Daarom we ze al bijna de straat uit, maar goed. Toen kwam het: Ik ben niet verzekerd vanwege gemoedsbezwaring...toen heb ik de politie gebeld. Blijkt dat inderdaad heel normaal te zijn hier. https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/vrijstelling-verplicht-afsluiten-wa-verzekering
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda het niet verzekeren van je voertuig is een strafbaar feit. Hierop staan boetes en bij herhaling meer dan dat.
SentWierda
2 jaar geleden
@Inekez1. In de biblebelt is onverzekerd zijn (dus ook geen WA-verzekering) nogal vaak voorkomend. Zoals ook HeerVoldemort uit eigen ervaring heeft meegemaakt - in de biblebelt.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@ronron1212 Ja dat klopt onder normale omstandigheden, maar het kan en mag soms wel. Kijk maar bij de link van de Rijksoverheid die ik gedeeld heb.
Inekez1
2 jaar geleden
@SentWierda, Kennelijk is er voor die onverzekerde gevallen een waarborgfonds dat de schade betaalt, of voorschiet, en vervolgens bij de aansprakelijke onverzekerde persoon probeert te verhalen.
De vraag wie aansprakelijk is voor de schade lijkt mij beantwoordt te kunnen worden door de term zaakwaarneming.Zaakwaarneming is het zich willens en wetens en op redelijke grond inlaten met de behartiging van eens anders belang, zonder de bevoegdheid daartoe aan een rechtshandeling of een elders in de wet geregelde rechtsverhouding te ontlenen.

De belanghebbende is, voor zover zijn belang naar behoren is behartigd, gehouden de zaakwaarnemer de schade te vergoeden, die deze als gevolg van de waarneming heeft geleden.
Zie artikel 198 en 200 van boek 6 burgerlijk wetboek zie bron.
Als men de aansprakelijkheid heeft gevonden kan men een verzekering erbij halen. Als de vrouw aansprakelijk is voor de schade aan de auto van de man dan zou eventueel haar autoverzekering moeten uitkeren.
2 jaar geleden
De financiele afhandeling van deze zaak is afhankelijk van de opstelling van de twee betrokken verzekeraars.
Er zijn verzekeraars die in deze zaak coulance zullen toepassen. Andere zullen de schuldvraag leggen bij de verzekeraar van de vrouw omdat zij de oorzaak was van wat daarna is gebeurd en dat heeft dan gevolgen voor schadevrije jaren, premie en eventuele no-claimkorting.
Ook zijn er verzekeraars die geen financiele gevolgen verbinden aan de met opzet veroorzaakte aanrijding.
Bron: De Stentor, 27 november 2021.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.destentor.nl/regio/dit-doet-jouw-autoverzekering-als-jij-bewust-je-wagen-vernielt-om-een-leven-te-redden~a5e11f34/
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Dank!
Het lijkt me het best mogelijke antwoord op de vraag,