Wat gebeurt er als je betrokken bent bij een ongeval maar je droeg geen gordel?

Een kennis van mij is met de vrachtwagen betrokken geweest bij een frontale aanrijding, niet zijn schuld.
De tegenligger is daarbij overleden en hij heeft anderhalf uur bekneld gezeten.
Als ik het goed begrepen heb is de werkgever daarvoor verzekerd en zal ook smartegeld uitgekeerd hebben.
Nu blijkt na onderzoek dat die kennis geen gordel droeg tijdens het ongeval terwijl hij tegenover zijn werkgever, de politie en de verzekering verklaard heeft van wel.
Wat gebeurt er nu? Moet hij alles terugbetalen en zoja aan hoeveel moet ik dan denken?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K
SentWierda
2 jaar geleden
De vraagstelling is onduidelijk. Gaat het om een antwoord op de hoofdvraag of om een antwoord op de toelichting?
Het hangt van de coulance van de werkgever af of ontslag op staande voet volgt vanwege de twee laakbare redenen: geen gordel dragen en de waarheid geweld aandoen (= liegen tegen werkgever, politie en verzekering).
Er zijn werknemers om minder ontslagen. Anderzijds zijn ook werknemers niet ontslagen die ernstiger overtredingen/misdrijven hadden gepleegd. Het hangt vooral af van de bedrijfscultuur: sociaal of streng.

Antwoorden (1)

Terugbetalen niet. Wel kan er alsnog een straf (boete) opgelegd worden wegens het niet dragen van de gordel,
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ben bang dat het hier om het smartengeld gaat. Het niet dragen van de gordel heeft mogelijk de verwondingen van de kennis verergerd. Daar zal de verzekering rekening mee houden bij het vaststellen van het bedrag. Als hij daar dan óók nog eens over gelogen heeft dan helpt dat niet, zal ik maar zeggen.