Is fysiotherapie ooit onderdeel van de basisverzekering geweest?

Tandartszorg was ooit onderdeel van de basisverzekering. Hier is momenteel discussie over. Mijn vraag: of vroeger fysiotherapie ook onderdeel was van de basisverzekering, ik kan hier op internet niets over vinden.

2 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Ja en is dat zelfs gedeeltelijk nog altijd. Jongeren tot 18 jaar krijgen de eerste negen behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie vergoed. Een volwassene met een chronische aandoening krijgt fysiotherapie en oefentherapie vergoed vanaf de 21e behandeling. Bij urine-incontinentie worden de eerste 9 behandelingen bekkenfysiotherapie vergoed. Bij artrose aan de heup- en kniegewrichten worden de eerste 12 behandelingen oefentherapie vergoed. Bij claudicatio intermittens (etalagebenen) worden de eerste 37 behandelingen oefentherapie vergoed. Bij COPD worden in het eerste behandeljaar de eerste 70 behandelingen vergoed.

Sinds 2004 behoort fysiotherapie net als tandheelkunde vanaf 18 jaar niet meer tot de standaard vergoedingen.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ter aanvulling, de 9 behandelingen voor urine incontinentie is niet per jaar, maar eenmaal per persoon (dus eenmalig per leven).