Waarom willen zorgverzekeraars meer klanten?

Zoals volgens de wet vastgelegd, mogen zorgverzekeraars geen winst maken. Toch is de concurrentie groot, ik kan alleen niet bedenken waarom.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K
Utrecht
2 jaar geleden
Zorgverzekeraars mogen op grond van de Nederlandse wet geen winst behouden. Winst moet direct terugvloeien naar de verzekerden via een lagere premie. De winst mag niet gebruikt worden voor andere doelen, zoals het uitkeren van aandeelhouders of bonussen aan bestuurders. Hoe meer klanten, hoe meer premie er binnen komt. En hoe meer geld er dus beschikbaar is om (ook) heel dure behandelingen te betalen. Dus meer kans dat er op het eind van het jaar meer geld over blijft. Dus betere kansen als verzekeraar om financieel gezond te blijven. De "winst" kan worden ingezet om de service te verbeteren en om de premies te verlagen. Dat levert zo mogelijk nog meer klanten op. Dus een spiraal naar boven.
Aan de andere kant: minder klanten, minder inkomsten, minder mogelijkheid alle (dure) behandelingen te betalen, premies moeten omhoog, nog minder klanten. Spiraal naar beneden (en uiteindelijk einde-oefening).

Antwoorden (3)

Een aantal politieke partijen, waaronder PvdA, SP en regeringspartij CDA wil dat zorgverzekeraars definitief geen winst meer mogen maken. Een nieuw wetsvoorstel is in de maak. Dat blijkt uit berichtgeving van Trouw.

Als het voorstel wordt aangenomen, betekent dit dat alle premie-inkomsten van de verplichte basisverzekering moeten worden besteed aan de zorg of aan een lagere zorgpremie.
Er is dus nog geen wet die winst maken verbied voor zorgverzekeraars.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dat is volgens mij een verouderde bron, hier (https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2020/zorgverzekeraar-cz-boekt-140-miljoen-winst) staat dat ze dat niet mogen.
Waarom zouden ze dan concurreren?
ronron1212
2 jaar geleden
De winst mag ook worden gebruikt om de financiële buffers te versterken. Bij CZ steeg de solvabiliteit dan ook van 149 naar 157 procent. Hoe hoger de solvabiliteit, hoe financieel gezonder een organisatie of bedrijf is.
Zorgverzekeraars willen meer klanten om voort te blijven bestaan. Ook al maakt een organisatie geen winst (of maakt welk winst maar keert die niet uit aan aandeelhouders); de organisatie en de mensen die er werken hebben er wel belang bij dat de organisatie blijft bestaan.
2 jaar geleden
Volgens een van de zorgverzekeraars (zie: Wikipedia/CZ) moet je minimaal 2 miljoen verzekerden hebben om op de langere termijn rendabel te zijn. Je moet er dus voor zorgen dat je te allen tijde boven die 2 miljoen blijft.
Op dit moment zijn er vier zeer grote zorgverzekeraars die 85% van de markt hebben. En zes kleine zorgverzekeraars hebben de overige 15%.
De vier zeer grote:
Achmea met bijna 5 miljoen verzekerden
VGZ met 4,2 miljoen verzekerden
CZ met 3,7 miljoen verzekerden
Menzis met 2,1 miljoen verzekerden.
Bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/CZ_Groep;
https://www.zorgwijzer.nl/faq/welke-zorgverzekeraars-zijn-er