Kun je geweigerd worden bij het overstappen van zorgverzekeraar als je van tevoren weet welke kosten je gaat maken?

Ik heb voorheen een therapeut gehad waar ik zeer tevreden over was. Zij heeft me een stuk beter kunnen helpen dan andere therapeuten. Mijn zorgverzekering vergoedt haar niet meer. Ik wil nu overstappen op eentje die haar wel vergoedt. Kan het zijn dat de nieuwe zorgverzekeraar me weigert als ik al weet welke kosten ik ga maken?

3 jaar geleden
1.3K
Pieterke
3 jaar geleden
Dat hangt van de verzekeringsmaatschappij af. Er zijn er die iedereen aannemen zonder vragen te stellen en er zijn er die mensen met een (medische) geschiedenis uitsluiten.
TurfGraver
3 jaar geleden
Basis mogen ze niet weigeren (tenzij je fraude hebt gepleegd of premies niet betaald hebt), aanvullend eventueel wel.
https://www.hoyhoy.nl/zorgverzekering/zorgverzekering-weigeren/

Antwoorden (1)

Niet voor de basisverzekering.

Voor de aanvullende verzekering bepaalt de verzekeraar zelf wie hij als klant accepteert.

"Aanvullende verzekering: niet verplicht accepteren
Een zorgverzekeraar mag u weigeren voor een aanvullende verzekering. Dit is een uitbreiding van uw verplichte basisverzekering. Een zorgverzekeraar bepaalt zelf welke aanvullende verzekeringen hij aanbiedt en welke voorwaarden daarvoor gelden.

U kunt uw basisverzekering en aanvullende verzekering bij 2 verschillende zorgverzekeraars afsluiten. Heeft u de basisverzekering en aanvullende verzekering bij 1 verzekeraar afgesloten? En stapt u voor de basisverzekering over naar een andere verzekeraar? Dan mag uw oude zorgverzekeraar uw aanvullende verzekering niet opzeggen

Een zorgverzekeraar kan wel een wachttijd voor de aanvullende verzekering hanteren. Dan bent u al wel verzekerd, maar krijgt u bepaalde kosten (nog) niet vergoed. U krijgt bijvoorbeeld een nieuwe kroon uit de tandartsverzekering pas na 6 maanden vergoed. En niet meteen op de 1e dag van uw verzekering. Informeer naar de voorwaarden bij uw zorgverzekeraar."
Computoon