Wordt wondverzorging bij de huisarts na automutilatie altijd vergoed?

Ik weet dat de huisartsenzorg vergoedt wordt maar dat enkele dingen onder het eigen risico vallen (ik ben al door mijn eigen risico heen). Mijn vraag is dus of ze het in rekening kunnen brengen (en ook bijv songmateriaal?)

3 jaar geleden
1.7K
ronron1212
3 jaar geleden
Je huisarts bepaald dat niet maar je zorgverzekering.

Antwoorden (1)

De zorg door de huisarts (of diens assistent) wordt vergoed, want alle huisartsenzorg zit in het basispakket en is vrijgesteld van het eigen risico. Als er verband e.d. nodig is of als je bijvoorbeeld wondzalf moet gebruiken, dan zijn dat materialen van de apotheek (of rechtstreeks via de huisartsenpost) die soms wel onder het eigen risico vallen.

De meeste huisartsen zijn 's avonds en in het weekend niet bereikbaar. Je moet dan naar een huisartsenpost (soms je eigen huisarts, of een andere huisarts in de buurt) of naar de eerste-hulp-post in het ziekenhuis. Ook de zorg van de huisartsenpost is vrijgesteld van het eigen risico. Voor de eerste hulp in het zeikenhuis betaal je wel via het eigen risico.

Als jij je eigen risico voor dit kalenderjaar al hebt verbruikt, dan worden ook materialen of behandelingen die normaal gesproken onder het eigen risico vallen voor de rest van dit jaar volledig vergoed. Dus ook de zorg bij de eerste hulp in het ziekenhuis.

De aanleiding voor de zorgvraag is hierbij niet relevant. Of je nu een wond hebt door automutilatie of door een ongeluk maakt dus niet uit.

Kortom: is je eigen risico voor dit jaar al verbruikt, dan kun je zonder kosten je wond laten verzorgen bij de huisarts, de huisartsenpost of de eerste hulp post in het ziekenhuis. Heeft je wond verzorging nodig, dan vanavond nog bellen en gaan!
Toegevoegd op 25 september 2020 19:23: bron
3 jaar geleden
Yojne
3 jaar geleden
Dankjewel! Heb nu geen wond die verzorgd moet worden hoor gelukkig, maar dit waren eerdere incidenten deze week.