Stel, een vriend rijdt mijn auto Totall löss, echter was dit onder invloed van alcohol. Wie betaald?

Moet de bestuurder betalen, de eigenaar van de auto, of samen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
4 jaar geleden
Als hij met jou toestemming in je auto reed is het jou probleem.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er was in dit geval toestemming en de eigenaar was inzittende langs de bestuurder, dus kan er uit opmaken dat in dat geval de eigenaar aansprakelijk is?
crispy
4 jaar geleden
In principe is de bestuurder aansprakelijk voor zijn handelen, zelfs als die onder invloed van alcohol en/of drugs is.
Het gaat er nu om onder welke condities jij hem toestemming hebt gegeven. Als jij ook onder invloed van alcohol was, en je hebt vooraf afspraak gemaakt dat hij zou rijden en jij zou drinken, dan is hij nog steeds volledig aansprakelijk. Maar als je die toestemming hebt gegeven terwijl je wist dat hij dronken was, dan is het een ander probleem, dan heb jij minstens een gedeelde aansprakelijkheid.
erotisi
4 jaar geleden
Over welke schade heb je het, je moet toch immers ergens tegen aan gereden zijn wat ook schade heeft? wat voor verzekering heb je? WA of all risc?
TurfGraver
4 jaar geleden
Veroorzaakte schade aan anderen wordt wel betaald, eigen schade kun je vergeten.
Verzekering zal ook wel eenzijdig beëindigd worden hierna.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb zoiets meegemaakt.
De bestuurder is degene die betalen moet voor de onkosten die gemaakt zijn aan derden.
De onkosten aan de auto echter kunnen niet geheel aan de bestuurder gederfd worden omdat de eigenaar toestemming gaf te rijden. Normaliter worden dan de kosten gedeeld maar dat is wel met instemming van beiden.
Pieterke
4 jaar geleden
Wie leent er nou ook zijn auto uit aan iemand die gedronken heeft.

Antwoorden (1)

Als je alleen WA-verzekerd bent en er niemand wordt aangereden, betaalt de verzekering niets. Dan kun je hoogstens proberen om geld vergoed te krijgen via de onverantwoordelijke vriend maar of dat lukt is een tweede.

Wordt er schade aan een andere persoon/auto veroorzaakt, dan zal de verzekeraar uitbetalen aan de tegenpartij en vervolgens proberen de schade op jou te verhalen (wegens dronkenschap bestuurder). Je gaat achteruit in het aantal schadevrije jaren en mogelijk word je uit de verzekering gezet. Aan jou de taak om dat allemaal op de zuiper te verhalen, als dat al lukt.

Advies: nooit je auto uitlenen.
Computoon