Kun je binnen een rechtsbijstandverzekering veranderen van juridisch adviseur bij disfunctioneren?

Medewerker is steeds ziek en komt afspraken niet na.

4 jaar geleden
2.1K
ronron1212
4 jaar geleden
Hoezo disfunctioneren?
tinus1969
4 jaar geleden
Als je eerst juridische problemen krijgt en daarna problemen met degene die je helpt die juridische problemen aan te pakken, is het mss tijd om even na te denken welke rol je zelf speelt bij het ontstaan van die problemen...
JAHCobus
4 jaar geleden
Als je eerst juridische problemen krijgt en daarna problemen met degene die je helpt die juridische problemen aan te pakken, is het mss tijd om even na te denken welke rol je zelf speelt bij het ontstaan van die problemen... Ik wist niet dat er mensen waren met grotere persoonlijke problemen dan het vraagstuk dat ik hier aankaart. Dank voor het relativeren van mijn vraag met deze fraaie illustratie Tinus.
Thecis
4 jaar geleden
@Tinus1969
@JAHCobus verwoord het nog heel licht, maar ikzelf heb daar een sterkere mening over. . Mijn inziens getuigt het meer van de innerlijke processen die bij u spelen dan als aanvulling die hier op de vraag gegeven worden. Iets met waard en gasten...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Mag je gerust benoemen hoor.

Antwoorden (2)

Je mag als verzekerde niet op eigen initiatief een advocaat of juridisch adviseur inschakelen. Je hebt toestemming nodig van de Rechtsbijstandverzekeraar.
Zolang er nog geen procedure wordt gevoerd heeft de verzekerde nog geen recht op vrije advocaatkeuze.
Als er al wel een juridische of administratieve procedure wordt gevoerd mag de verzekerde per procedure één keer zelf een rechtshulpverlener kiezen.
Lees goed wat er in de polisvoorwaarden staat.
Controleer ook goed of in de polisvoorwaarden onderscheid wordt gemaakt tussen procedures met niet-verplichte en verplichte procesvertegenwoordiging.
Als men niet tevreden is over het functioneren van de toegewezen juridisch adviseur of een speciaal advies wenst, neem dan schriftelijk contact op met de betreffende Rechtsbijstandverzekeraar.
Toegevoegd op 09 december 2019 21:53: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JAHCobus, een aan u toegewezen juridisch adviseur is er om onvoorwaardelijk uw belangen te behartigen. Als een medewerker zijn afspraken niet na komt om wat voor reden dan ook is het zaak dat u (schriftelijk) actie onderneemt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ en concrete stappen die JAHCobus kan nemen. Ofwel, waar hij recht op heeft.
Succes JAHCobus!
Als aanvulling op wat hierboven geschreven wordt, heb je tijdens de buitengerechtelijke fase (de fase waarin er bijvoorbeeld brieven over en weer gestuurd worden) géén recht op vrije advocaatkeuze. Je krijgt dan een advocaat aangewezen door je verzekeraar.

Indien je zelf geen rechtsbijstanderzekering kunt betalen, dan kan je aangemeld worden bij de Raad voor Rechtsbijstand. Indien dat het geval is, dan heb je geen vrije advocaatkosten.
4 maanden geleden