Is iemand verzekerd als die mijn tv heeft gesloopt?

Een vriend van me was iets te enthousiast met gamen en je raad het al... tv kapot.
Vraag me niet hoe het gebeurde want het is beschamend haha.
We vroegen ons af of dit verzekerd is?
Was helaas een dure tv:(
Verder geen sprake van opzet o.i.d.
En hoe kan ik dit regelen? Mijn vriend is niet zo van de verzekeringen en dingen regelen dus ben bang dat het zo enorm lang gaat duren..
Kan ik zelf bij mijn verzekering misschien zijn gegevens opgeven dat ik het zelf regel?
En het zal wel een dagwaarde zijn wat je krijgt, of gewoon een vervangend toestel?
Want voor de dagwaarde koop ik nooit een zelfde tv terug:(

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.5K
LeonardN
4 jaar geleden
De vraag of die persoon wel of niet verzekerd is, is niet zo relevant. De enige vraag is, of hij aansprakelijk is.
Als hij aansprakelijk is, moet hij jou de schade betalen.
Als hij verzekerd is via een aansprakelijkheidsverzekering betaalt zijn verzekeraar dat (deels) voor hem. Het is natuurlijk niet zo dat je niks kan eisen als hij niet verzekerd is.
ronron1212
4 jaar geleden
Hoe gaat je tv kapot door een game te spelen?
Thecis
4 jaar geleden
@ronron1212
Google eens op Nintendo Wii broken tv. Levert heel grappige filmpjes op ;-)
ronron1212
4 jaar geleden
@Thecis weet niet wat dat met gewoon game op een tv te maken heeft
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Onder "gamen"/"games" verstaat men videospellen (spelen).
Als je gamet en een tv gaat kapot, dan is het waarschijnlijk een console waar op gespeeld wordt.
Denk aan een Nintendo, of een PlayStation.
Een van de consoles van Nintendo is een Wii.
Een Wii heeft een controller die heen en weer bewogen moet worden
Als je het bijbehorende touwtje niet goed gebruikt kan dit gebeuren: https://www.youtube.com/watch?v=VVUMMorJTC8 Dat zijn dus TV's die kapot gaan door onvoorzichtig zijn tijdens het gamen.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN ik ben bekent met de games op tv en wii enz. Maar het is voor mijn geen normaal gebruik als dat je tv sloopt. Normaal gebruik laat de tv gewoon heel.

Antwoorden (1)

"Is iemand verzekerd als die mijn tv heeft gesloopt?"

Nee, dat zou mooi zijn. Iemand is verzekerd voor de door hem ontstane schade als deze zich daarvoor verzekerd heeft.
In dit geval zou je als eerste denken aan aansprakelijkheidsverzekering AVP.
Maar of deze is afgesloten of niet, door je vriend, weet hij (of zou hij moeten/kunnen weten). (vraag dus even of hij een aansprakelijkheidsverzekering heeft)
Maar het maakt niet uit of hij verzekerd is of niet, je kan hem altijd aansprakelijk stellen.

En hoe kan ik dit regelen?
Je zal de TV aan moeten bieden aan een reperateur en die een schade rapport op moeten laten maken.
Je stelt je vriend middels een brief aansprakelijk voor dat bedrag
De rest is voor hem.
-Als hij verzekerd is zal hij met zijn verzekeraar in gesprek moeten.
-Als hij niet verzekerd is zal hij het bedrag zo moeten betalen.
===
Een verzekering zal inderdaad alleen een dagwaarde uitkeren.
Een TV die drie jaar geleden 1000 euro kostte is dat nu niet meer waard.
Toegevoegd op 02 november 2019 14:01: tekst