Hoelang duurt het voordat je een brief krijgt van het CAK als je geen zorgverzekering hebt?

Ik ben vanuit het buitenland naar Nederland gekomen en ben hier ook ingeschreven en heb al een meer dan 5 maanden geen zorgverzekering afgesloten. Ik gebruik nooit de zorg, maar ik heb nooit een brief van CAK gehad om mij voor de zorgverzekering aan te melden. Hoelang duurt het normaal gesproken voordat de CAK een brief stuurt? Ik wil mijzelf er namelijk niet bij gaan lappen.

4 jaar geleden
3.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Je moet je zelf aanmelden bij een zorgverzekering
ronron1212
4 jaar geleden
Raar idee ik gebruik de zorg nooit. Je weet nooit wanneer je een huisarts of andere hulp nodig hebt.
Erna55
4 jaar geleden
Je wist het in juni al..... https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/carriere-werk/vraag/666013/werkgever-verplichten-tijdens-ziekte-binnen/
Pieterke
4 jaar geleden
Helemaal eens met ronron. Het is raar om te zeggen dat je de zorg nooit gebruikt. Stel dat je op de ic terechtkomt, dan is het financiële leed niet te overzien.

Antwoorden (2)

Als u in Nederland komt wonen of werken, moet u zich zo snel mogelijk inschrijven bij een zorgverzekeraar. Doe dat in ieder geval binnen 4 maanden. Dat geldt ook als u nog een buitenlandse zorgverzekering heeft. In Nederland is een zorgverzekering wettelijk verplicht
4 jaar geleden
Drepolli
4 jaar geleden
Dat heb ik dus niet gedaan, wanneer stuurt de CEK een brief, is dat al wanneer je je inschrijft bij de gemeente of na de 4 maanden of doen ze een audit en vinden ze het op dag x een keer?
ronron1212
4 jaar geleden
Ze vinden je vanzelf een keer maar dat heeft niets te maken met het feit dat jij verplicht bent je te melden bij een zorgverzekering.
Daar is geen vaste periode voor. Maar je bent wel te laat.

" U heeft 4 maanden de tijd om een zorgverzekering af te sluiten. U bent over die periode dus ook premie verschuldigd. Die betaalt u achteraf, zodra u binnen de termijn van 4 maanden een zorgverzekering afsluit."

Je hebt je niet aangemeld. Wat dan?
"Sluit u pas na 4 maanden een zorgverzekering af? Dan betaalt u premie zodra u de zorgverzekering heeft afgesloten. U betaalt geen premie met terugwerkende kracht over de afgelopen periode. Maar u krijgt ook geen vergoeding voor zorg als u die in de afgelopen maanden heeft gekregen."

Kortom, niet wachten tot je bericht krijgt van het CAK. Je bent namelijk al te laat.

"Let op: heeft u zich al ingeschreven bij een gemeente, maar nog niet bij een zorgverzekeraar? Dan krijgt u daarover een brief van het CAK. Het CAK zorgt ervoor dat iedereen in Nederland een zorgverzekering heeft. Wacht niet te lang met het sluiten van een zorgverzekering, anders riskeert u een boete."

En wat als het CAK een brief stuurt? "Als u niet verzekerd bent, stuurt het CAK u daarover een brief. U moet dan binnen 3 maanden een zorgverzekering afsluiten of aantonen dat u zich niet hoeft te verzekeren (bijvoorbeeld wegens gemoedsbezwaren). Doet u dat niet, dan krijgt u een boete. Na 2 boetes meldt het CAK u aan bij een zorgverzekeraar. Het CAK houdt dan 12 maanden premie in op uw inkomsten. Dit is de zogeheten bestuursrechtelijke premie (130% van de standaardpremie). Heeft u geen vast inkomen? Dan krijgt u een acceptgiro toegestuurd. U hoeft de premie voor de zorgverzekering niet met terugwerkende kracht te betalen. In de periode waarin u niet was verzekerd betaalt u de kosten voor medische zorg wel zelf."

Mocht je geen geldboom in de tuin hebben staan, dan zou ik me nu (= vandaag) nog aanmelden bij een zorgverzekeraar. Een ongeluk zit in een klein hoekje en mocht je onverhoopt in een ziekenhuis belanden dan is je salaris gegarandeerd niet hoog genoeg om de zorgkosten te betalen.

En de zorgverzekering is gewoon wettelijk verplicht.
Toegevoegd op 14 oktober 2019 17:01: bron
Computoon