Vergoed de verzekering ook als de tv door onbekende oorzaak kapot gaat?

Mijn tv is 4 jaar oud. Ik heb een extra uitgebreide verzekering.
De tv doet het opeens niet meer van de ene op de andere dag.
Geen sprake van vallen, stoten, vocht of andere externe factoren.
Waarom wordt dit niet vergoed?
De verzekeringsmaatschappij zegt dit: "Gevolgschade van een eigen gebrek zou eventueel voor vergoeding in aanmerking kunnen komen op basis van de van toepassing zijnde polisvoorwaarden, de herstelkosten van het eigen gebrek zelf niet".

Maar dit gaat tegen mijn denkwijze in. Als ik dus per ongeluk de tv had laten vallen dan zou het wel vergoed worden. Maar omdat het nu niet mijn eigen schuld is maar de "tv zelf" wordt het niet vergoed.
Zo kan iedere verzekerde dus nu zeggen: Het is door mijn eigen schuld gebeurd dus krijg ik vergoed. Wat een rare redenering.

4 jaar geleden
23.1K
roelp
4 jaar geleden
Het gaat om een inboedelverzekering extra uitgebreid.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zou dat even toevoegen aan je vraag.
Het type verzekering is van uiterst belang om iets zinnigs over je vraag te kunnen zeggen. "Als ik dus per ongeluk de tv had laten vallen dan zou het wel vergoed worden."
Dat stelt de verzekeraar niet. Niet in de quote die jij hebt geplaatst.

Antwoorden (1)

Nee. Een inboedelverzekering gaat niet over de garantie van apparatuur.

Eigen gebrek van een toestel (doorbranden, slijtage, kortsluiting, etc) wordt dus niet vergoed.
Wat wel vergoed zou worden is als er daardoor weer brandschade had ontstaan. Dus als je behang en gordijnen door een eigen gebrek van de TV in de brand was gevlogen. Maar dan had niet de schade aan de TV zelf vergoed geworden.

Als je de TV had laten vallen had je bij een gewone inboedelverzekering had je ook niks teruggekregen. Wellicht wel bij een extra allriskpolis.
https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/wat-dekt-een-inboedelverzekering
Wat dekt een inboedelverzekering niet?
Schade die je zelf veroorzaakt doordat je iets omstoot of laat vallen, is alleen gedekt met een zogeheten allriskpolis. Schade als gevolg van opzet, grove eigen schuld of achterstallig onderhoud is in principe nooit gedekt.
===

Maar hoe dan ook een inboedelverzekering vergoed nooit schade die zelf is ontstaan aan apparatuur. Dat regel je met de verkoper/fabrikant van de apparatuur middels de garantie.
===

https://www.geld.nl/woonverzekering/service/eigen-gebrek-verzekering
Gevolgen eigen gebrek
Verzekeraars zijn niet verplicht om schade als gevolg van een eigen gebrek te vergoeden. Zoals bovenstaand voorbeeld echter laat zien, kan de gevolgschade van eigen gebrek schade groot zijn. Daarom vergoeden de meeste woon- en inboedelverzekeraars in zo’n geval wel de gevolgschade. De schade aan het strijkijzer zelf zal niet vergoed worden, omdat dat onder het ‘eigen gebrek’ valt, maar de schade door de brand in de woonkamer is wel gedekt.
===

Dekt een inboedelverzekering eigen gebrek: NEE
Dekt een inboedelverzekering schade die volgt uit eigen gebrek: JA
Dekt een inboedelverzekering schade die ontstaat door apparatuur te laten vallen: NEE (soms wel bij extra (allrisk)polis)
Eigen gebrek opgeven als zijnde schade ontstaan door valschade is oplichting/fraude
Toegevoegd op 09 mei 2019 15:06: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Zo kan iedere verzekerde dus nu zeggen: Het is door mijn eigen schuld gebeurd dus krijg ik vergoed." Als de verzekerde een allriskpolis heeft zou deze op die manier de verzekering idd op kunnen lichten. Maar als dan bij reparatie en controle blijkt dat de schade nooit door omstoten oid gekomen kan zijn, kan de verzekeraar fraude claimen.