Hoe checkt een verzekeringsmaatschappij of het apparaat/product echt gestolen is?

Als je bijvoorbeeld een laptop verzekert, hij wordt gestolen.
Hoe checkt de verzekeringsmaatschappij dan of hij wel echt gestolen is?
Hoe zorgen ze ervoor dat hier geen fraude mee wordt gepleegd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
LeonardN
5 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat er enorm veel fraude wordt gepleegd met verzekeringen, is lastig te checken. Soms doen ze een onderzoek, ook kunnen ze aan de hand van statistieken soms een verdenking hebben. Ook komen ze weleens langs om te kijken en te vragen.
Antoni
5 jaar geleden
Je zorgen maken over de verzekeringsmaatschappij -mocht je dat doen- hoeft niet, hoor! Het verlies door de fraude wordt doorberekend in de premies die alle verzekerden moeten betalen, dus voor de verzekeringsmaatschappij is er uiteindelijk geen nadeel.

Antwoorden (1)

Je zult in ieder geval met een aangifte bij de politie moeten komen, anders wordt de claim sowieso afgewezen. Dat is de eerste drempel. Is de laptop uit huis gestolen, dan moeten er braaksporen zijn. Komt er een inspecteur langs, dan moet je een goed verhaal hebben want die mensen hebben een zesde zintuig voor figuren die de boel willen flessen. En claim je te vaak, dan wordt je inboedelverzekering opgezegd en dan heb je pas echt een probleem als je later een veel grotere schade hebt.

En wordt fraude aangetoond, dan kom je op een zwarte lijst (Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS)) en wordt het moeilijker om andere verzekeringen af te sluiten en wordt je huidige inboedelverzekering opgezegd.