Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bestaat er ook niet zoiets als een Roy-data voor niet-autoverzekeringen?

Het lijkt mij logisch. Stel dat je na vele jaren van verzekeraar wisselt en de nieuwe moet tegelijk iets uitkeren, dan zou de houding van de nieuwe verzekeraar anders kunnen zijn in de wetenschap dat je de laatste 10, 20 jaar nooit aanspraak geclaimd hebt, of wanneer je ieder jaar wel probeert wat te claimen.

5 jaar geleden
1.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Een verzekering keert na het afsluiten nooit iets direct uit dus ik snap niet wat je bedoeld.
spw65
5 jaar geleden
Bij een autoverzekering bouw je no-claim op. Dat wordt geregistreerd in een systeem (Roy-data). Op het moment dat je van verzekeraar wisselt, begin je met hetzelfde aantal 'no claim jaren' bij de nieuwe verzekeraar. Met andere woorden, als je 20 jaar zonder schade gereden hebt en je wisselt van verzekeraar, dan weet de nieuwe verzekeraar dat je voorzichtig bent, veilig rijdt, etc.
Voor zover ik weet bestaat dit systeem alleen voor auto's.
ronron1212
5 jaar geleden
@spw65 dat weet ik maar wat heeft dat nu met je vraag te maken en met mijn reactie?
spw65
5 jaar geleden
Thanks!
Ja, inderdaad, daar heb je een punt: daar heb ik niet aan gedacht...
Nogmaals, dank!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk niet dat dit er zal komen.

Bij een autoverzekering heb je een zekere invloed op het ontstaan van schades.
Bij een opstal- of brandverzekering bijv niet. En dan is het niet "eerlijk" om met no-claimkortingen te werken.

Bij een zorgverzekering zou het kunnen maar dat vinden "we" maatschappelijk ongewenst i.v.m. het solidariteitsprincipe.

Verder speelt mee dat een WA-verzekering verplicht is voor "autoschades" en andere verzekeringen niet.
(Lees meer...)
Computoon
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding