Nee.

Een lijfrente-uitkering is een regeling waarbij je eerst een bedrag opbouwt, en daarna dat bedrag in termijnen uit laat betalen. Dat uitbetalen kan op een willekeurig moment starten.

Wanneer je het uitkeren laat beginnen op het moment dat je met pensioen gaat, kun je de lijfrente-uitkering dus als aanvulling op je pensioen gebruiken.

Meestal is het fiscaal gunstig om het op die manier te doen. Het hoeft echter niet. Je kunt er bijvoorbeeld op jonge leeftijd voor kiezen om van je 50e tot je 55e vrijwilligerswerk te doen in een arm land, en dus een lijfrente opbouwen die precies gedurende die jaren uitkeert - om maar eens een willekeurig voorbeeld te geven.

6 jaar geleden
loginabcde
6 jaar geleden
Als ik u goed begrijp is een lijfrente uitkering/spaarrekening slechts een aanvulling op inkomsten/pensioen. Aanvullend pensioen is hetgeen wat via de werkgever is opgebouwd en enkel uitgekeerd bij (pre) pensioen?
Cryofiel
6 jaar geleden
Een lijfrente-uitkering is een vorm van extra inkomen (waar je vroeger zelf voor hebt gespaard). Dit inkomen kun je gebruiken als aanvulling op je pensioen, als aanvulling gedurende een andere periode, of wat dan ook. Een aanvullend pensioen is elke vorm van uitkering die het pensioen aanvult. Dat kan dus ook een lijfrente-uitkering zijn. Het belangrijkste verschil zit in de fiscale regelgeving, niet in de financieel-technische uitvoering.