Wanneer moet verzekeraar informeren over wijzigen polis?

Op websites staat: Een verzekeraar mag de voorwaarden van lopende verzekeringen wijzigen. Je moet hierover dan wel op tijd geïnformeerd zijn. Wat is op tijd? Mag het bijv. 6 weken naar aanvang nieuwe verzekeringsperiode van een jaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Een verzekeringspremie moet altijd vooruitbetaald worden.

Een "negatieve" wijziging van de polis (denk aan meer uitsluitingen of juist betere voorwaarden maar dan wel tegen een hogere premie) moet tijdig bekend gemaakt worden, dus voordat de wijziging ingaat. Het is namelijk een reden om tussentijds de verzekering te mogen/te kunnen opzeggen.

Ik ken geen wet waarin voor alle verzekeringen staat hoe lang van tevoren die aankondiging gegeven moet worden. Een maand lijkt me wel de ondergrens. Als klant moet je op zoek kunnen gaan naar een nieuwe verzekering en als verzekeringsmaatschappij moet je de opzeggingen tijdig kunnen doorvoeren.
Computoon