wat is abonnementstarief. Heb ik een abonnement bij huisarts?

er wordt 0,09 0.12 0,38 0,50 berekend per ???
en dat betreft eigenrisico.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
Erna55
6 jaar geleden
Een huisarts valt buiten het eigen risico.

Antwoorden (2)

Ja, je hebt een "abonnement".
Huisartsen mogen sinds 2006 per klant een abonnementstarief in rekening brengen, ook al kom je nooit bij de huisarts.
Het bedrag is onder meer afhankelijk hoe oud je bent, of je chronisch ziek bent en in welke wijk je woont. De kosten zijn ook wettelijk vastgesteld.

Deze kosten gaan niet af van je eigen risico. De abonnementstarieven zijn in het leven geroepen om de beschikbaarheid en kwaliteit van huisartsen te garanderen. In 2017 gaat het om de volgende tarieven: € 14,99 per kwartaal voor een persoon onder de 65 jaar. In bepaalde postcodewijken mag de huisarts € 16,66 per persoon declareren. Daarnaast zijn er nog wat andere kosten die een huisarts mag declareren. Dit hangt af of een huisarts meedoet aan een speciaal programma of als een patiënt chronisch ziek is.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus wanneer huisarts meer berekend dan het volle tarief gaat het niet af van eigen risico.
Maar ik moet het wel EXTRA betalen.
Overigens is nooit meegedeeld aan mij persoonlijk dat ik ben ingeschaald of dat ik lid ben.
Kan dat zomaar ?
SimonV
6 jaar geleden
Dat inschalen gaat buiten de patiënt om, is een kwestie tussen zorgverzekeraar en huisarts. In principe kost je dit ook niets. Maar kun je aangeven waarvoor je extra moet betalen?
Extra onderzoek als bloedprikken valt wel onder het eigen risico. Net als de geneesmiddelen die een huisarts voorschrijft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begin het te snappen.
Per kwartaal wordt bij verzekering in rekening gebracht. Totaal is daarvan 6,24 € niet aan zorgverlener betaald door de verzekering.
Verzekering zegt daarvan.
Uw zorgverlener betaalde meer dan ons maximale tarief. Uw zorgverlener is daarvan op de hoogte.
Het bedrag blijft tot nu toe dus openstaan.??? het zijn allemaal heel kleine postjes van centen.
Enige specificatie en of welk bedrag precies wordt berekend ???
Ik zal de huisarts eens bellen en ik kom erop terug.
bedankt tot zover.
groet
Harry
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor je terugkoppeling. Zo zijn de kleine bedragen inderdaad te verklaren.
Dit is waarschijnlijk het zogenaamde inschrijftarief. Dat wordt door elke huisarts voor elke bij de praktijk ingeschreven persoon in rekening gebracht, ongeacht of men wel of niet gebruik maakt van huisartsenzorg.