Ik word 18 en sluit een zorgverzekering af vanaf december. Geld het hele eigen risico dan voor die maand, en als ik per jaar betaal wat betaal ik dan?

Ik ga voor een interpolis zorgverzekering,
Ik bedoel dat je kunt kiezen voor betaalopties per maand en jaar. Als ik per jaar kies en de zorgverzekering begint vanaf december wat betaal ik dan?
Betaal ik dan alleen de maand december of hoe zit dit? En het eigen risico telt het hele eigen risico dan voor die maand?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Je betaalt eigen risico naar rato over het aantal dagen dat je premieplichtig bent. Stel je bent op 27 juli jarig en sluit vanaf 1 augustus een eigen zorgverzekering af. Je bent dan 153 dagen 18 jaar in 2017.
Je eigen risico is dan € 161,38 (153/365 van € 385,-).

Als je eind november jarig was, is in december je eigen risico ruim € 30,-.
Vanaf januari gaat het volledige eigen risico in van € 385,-.
Of je de premie per maand of jaar betaalt maakt hierbij iets uit.
SimonV