Ik heb een collectieve verzekering en ga uit dienst. Mag ik dan overstappen?

Ik heb nu een collectieve zorgverzekering via mijn huidige werkgever. Als ik uit dienst ga raak ik die collectiviteit kwijt. Mag je dan overstappen naar een andere verzekering? Omdat ik nog niet weet waar ik ga werken weet ik ook nog niet welke zorgverzekeraar wellicht een contract heeft bij mijn nieuwe werkgever.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Dit is te lezen op Collectieve Zorgverzekering.nl:

Wisselen van werkgever

Als je van werkgever wisselt zijn er twee mogelijkheden.

De collectieve zorgverzekering wordt omgezet naar een individuele zorgverzekering. Je bent dan echter wel verplicht om tot het einde van het jaar bij dezelfde zorgverzekeraar te blijven waar jouw werkgever afspraken mee heeft gemaakt.
Als je voor een andere werkgever gaat werken die ook een collectieve zorgverzekering heeft afgesloten is het mogelijk om te wisselen van verzekeraar. HIerdoor kun je direct weer een goedkope collectieve zorgverzekering afsluiten bij de verzekeraar waar jouw nieuwe werkgever afspraken mee heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is nog maar de vraag of je die collectiviteit kwijt raakt.
Je werkgever betaalt namelijk niets voor die collectiviteit.
Ik werk zelf al 20 jaar niet meer bij het bedrijf waar ik die collectiviteitskorting kreeg, maar mijn verzekering is gewoon hetzelfde gebleven ( met korting).
Er is alleen een probleempje geweest toen dat bedrijf overstapte naar een andere verzekering.
De verzekering heeft mij daar over gebeld. Maar uiteindelijk vonden ze het te lastig om alles te veranderen. Dus heb ik nog steeds collectiviteitskorting bij dezelfde verzekering.