Hoeveel vaste lasten heb je ongeveer als Nederlander?

Ik wil eerdaags op mijzelf wonen in een huurhuis.

Maar wat ik graag zou willen weten, is wat ik aan vaste lasten heb op het gebied van belastingen en zorgverzekering en dat soort dingen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Gemiddeld genomen ben je ongeveer dit kwijt bij een appartement:

- Gas/elektriciteit/water: 100-120 euro;
- Gemeentelijke belastingen: ongeveer 50-60 euro in de maand. Je kunt ervoor kiezen om dit periodiek te laten afschrijven, maar je kunt het ook in 1x betalen. Het gaat dan om belastingen voor o.a. waterzuivering en voor riool- en afvalstofheffing en ozb (onroerend zaakbelasting). De kosten hiervoor zijn afhankelijk van de regio waar je woont en hoe groot je huis is. Als je eventueel een hond hebt, betaal je ook hondenbelasting, zo'n 70-100 euro per jaar voor 1 hond;
- Kosten voor je afval. Als je een container hebt of ondergrondse container moet je betalen voor grof huisafval (grijze container). Plastic en papier worden gratis opgehaald of moet je zelf wegbrengen. Afhankelijk van hoeveel restafval je verzamelt, ben je hier zo'n 5-15 euro per maand voor kwijt;
- Verzekeringen: ziektekostenverzekering + eigen bijdrage/eigen risico 100-200 euro per maand, inboedelverzekering ongeveer 10 euro per maand, aansprakelijkheidsverzekering 3-5 euro per maand

Daarnaast heb je dus huur/hypotheek, telefonie/tv/internet 50-60 euro per maand of meer, eten, reiskosten/benzinekosten, kosten voor auto/autoverzekering/ wegenbelasting 100 euro per maand of meer en andere uitgaven (kleding, vakantie, etc).

Je kunt altijd kijken of je huur- en/of zorgtoeslag krijgt bij de Belastingdienst, om de kosten wat te drukken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Je bent erg goedkoop bij je lasten.
ronron1212
6 jaar geleden
Woon zelf niet in een van de duurste gemeente en betaal toch wel bijna100 per maand gemeente belastingen. De auto die je neemt is dus een kleintje en met veel korting op de verzekering.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In een huurwoning betaal je echt geen 100 euro per maand aan gemeentelijke belastingen. Ik heb een koopwoning en zit op 10 maandelijkse termijnen van 91 euro.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En dat is inclusief afvalstoffenheffing, rioolrechten en hondenbelasting
Inekez1
6 jaar geleden
@ronron. Dat is wel erg veel, 100 euro per maand. Elke maand, dus 1200 euro per jaar? Een koopwoning maakt het inderdaad wel veel duurder dan een huurwoning. De gemeentelijke lasten zijn heel erg afhankelijk van de gemeente waarin je woont. In een grote stad in het westen van het land over het algemeen veel meer dan in een plattelandsgemeente. In mijn gemeente is de gemeentebelasting voor een 1-persoonshuishouden met een huurwoning nog geen 400 euro per jaar. Waterschapsheffing komt daar nog bij: 145 euro. Dat is allemaal inclusief afvalstoffenheffing en zonder extra kosten voor het legen van de kliko's. Totaal dus gemiddeld 45 euro per maand (maandelijks betalen kan hier niet, wel in 2 termijnen). Hondenbelasting is ook lang niet in alle gemeentes meer van toepassing, trouwens.