Zouden mensen met een ongezonde levensstijl meer zorgpremie moeten betalen?

Waarom wel/niet?

Toegevoegd na 5 minuten:
Graag ook voor argumenten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'voor'-argumenten ga je denk ik nauwelijks krijgen, er zijn bijna geen goede argumenten 'voor' te bedenken. Althans geen steekhoudende.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee.
1) Het is zeer oppervlakkig redeneren, aangezien de definitie van "gezond leven" en "ongezond leven" voor iedereen weer anders is.
2) Het is een vorm van killheid, mensen worden veroordeeld op "aanname" en dat is een hele foute gang van zaken.
3) Absoluut onhaalbaar, hoe ga je mensen controleren.
4) Wat is de volgende stap? Bepalen hoe vaak men naar toilet gaat? Schone mensen meer belasten met milieuheffingen omdat ze vaker douchen en dus meer shampoo en douchegel door het water sturen en dus belastender zijn voor de natuur? Worden we straks beboet omdat we ademen? Waar houdt het op als je mensen nu ook al gaat onderscheiden op leefgedrag...

Antwoorden (21)

nee, want noodgewongen aan de snelweg wonen is ook ongezond, zoiezo in de stad wonen. auto rijden is voor anderen ongezond dus iedereen die auto rijd moet dan ook meer betalen. word zo'n zooitje... iedereen gelijk voor de wet, geen gezeik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je woont niet noodgedwongen aan de snelweg, dat is nog altijd een keuze gebaseerd op punten waar je wel of geen concessie op kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet als het de 3rde keuze is, de eerste 2 waren ook niet je van het. je gaat mij niet vertellen dat het iemand zijn droom is acher een geluidwal bij de snelweg te wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een snelweg wonen kan noodzakelijk zijn, bijv. omdat je anders geen huis kunt betalen.
Bij een ongezonde levensstijl is er vaak sprake van verslaving: roken, ongezond eten - c.q. geen wilskracht tegen zulke zaken hebben.
Omdat het kiezen van een huis weinig met verslavingen te maken heeft, denk ik niet dat je dat mag vergelijken met een ongezonde levensstijl.
Het is een volksverzekering en nog wel verplicht ook. Wie gaat handhaven en bepalen of ik gezond leef en derhalve minder premie mag betalen?

Nee hoor hier is (Godzijdank) nog een beetje sprake van saamhorigheidspricipe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee denk ik : want ongezond levende mensen leven minder lang en zo bespaar je aow kosten uit bij de pensioen

en dus belastinggeld

een spinof van je vraag : ik vind wel dat een werkgever mag selecteren op smaak en zo bijv : de mogelijkheid moet kunnen hebben om geen rokers aan te nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt niet. Het is gebleken dat mensen die ongezond zijn, in hun kortere leven toch meer medische kosten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat zou je ook uit kunnen rekeken wel is bijv een vraag wat nu precies allemaal ongezond is? het oudst levend volk schijnt het himelaya volk te zijn ... het gezondst.... die leven op een dieet van kool en peen en geitenmelk : gortdroog en zonder luxe spijzen mensen met een heel bewust saai dieet zouden dan ook minder ziektekosten moeten betalen? immers zij kosten de balastingbetaler minder?
Nee, want dan nemen wij afscheid van een groot goed in onze samenleving: het z.g. 'solidariteitsbeginsel'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt er maar net aan wat je onder solidariteit verstaat. . verzekeren is solidair zijn voor elkaar. dat kan onvoorwaardelijk, of trapsgewijs: mensen met een groter risico betalen meer dan mensen met een kleiner risico.
ik ben er niet voor om verschil te maken op grond van risico of levensstijl. het is voor mij (niet roker, ik eet weinig junkfood en veel groenten en fruit,) onbegrijpelijk dat we elkaar op dat gebied niet willen ondersteunen. ook mij als gezond persoon kan het overkomen, dat ik zo maar ineens met gebreken kom te zitten, die de verzekering veel geld kosten. als er verschil gemaakt moet worden, dan moet dat naar gelang inkomen, dat is veel eerlijker en kan ook door iedereen opgebracht worden.
bovendien als we dat gaan doen, glijden we gevaarlijke af naar het bijzonder slechte systeem in de USA, waar het toch al vaak ieder voor zich is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee! Het is (volgens mij) niet alleen niet eerlijk, het is ook nog eens iets wat de kosten doet stijgen. Want op de een of andere manier moet de administratie daarvan worden bijgehouden... en het kan nogal eens veranderen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Wie gaat dan bepalen wat gezond is. Gaan ze dan continu controleren of ik een sigaret rook en of ik wel genoeg sport?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat mensen die dus denken dat ze gezond leven minder premie hoeven te betalen.

Dus mensen die in de buurt van vliegtuigen, snelweg, spoorweg, benzinepomp,wonen. Nooit bij mensen gaan zitten die roken, altijd biologisch zouden eten, geen autorijden om het milieu te vervuilen minder mogen betalen, nee dus.

Ook mensen met ongezonde levensstijl hebben te alle tijde recht op hulp zonder extra te moeten betalen.

Mensen die niet roken en gezond leven hebben vroeger met asbest moeten werken, deze mensen zouden minder betalen maar hebben misschien wel net zoveel medische kosten moeten maken.

Ook zijn er mensen die wel roken en verder nooit ziek zijn ook bijna geen gebruik hoeven maken van medische zorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verzekering maatschappij zou toch helemaal niet moeten kijken naar een individueel geval. De een kost meer als een ander. Op het totale plaatje baseert de verzekering hun premie voor iedereen.
Dat was de opzet van verzekeringen.

Zo zou het nog steeds moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ha, die Gast18351;

Nee, omdat
- dat betuttelend is
- ongezond leven zichzelf terugbetaalt in een kortere levensverwachting
- het niet fatsoenlijk te conrtroleren is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal lastig worden en stuitten op veel problemen. Sport is goed voor de gezondheid, kan gepaard gaan met blessures en die zijn niet goed voor de gezonheid (en duur voor de gezondheidskas.
Wie moet welke kaders aanbrengen, welke criteria zijn er om te bepalen of iemand gezond leeft.
Op bepaalde fronten is dat ook al zo.
Heb je een goed gebit en hou je die gezond dan ben je goedkoop uit. Doe je dat niet dan moet je bijverzekeren (meer premie betalen en een deel van de kosten.
Voor het hele pakket wordt dat lastig omdat het een verplichte verzekering is. Massaal zullen mensen dan hun verzekering op willen zeggen en dan ligt het hele systeem plat.Veel echtzaken volgen je de juridische kosten zullen de pan uit reizen. Dat wat men dan meer binnen haald zal dan spoedig verdwenen zijn. Dit zal in ons land niet werken. We zijn teveel gewend en afhankelijk van de verzorgingsstaat die dit al van oudsher voor ons regeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja absoluut, ik vindt het onacceptabel dat mensen die willens en wetens zuipen en roken alsof het een levensbehoefte is niet meer moeten betalen voor de premie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want hoe gezonder je leeft, hoe langer... en niemand is nooit ziek...terwijl iedereen uiteindelijk overlijdt. Het is eens berekend dat mensen in de laatste maanden van hun leven verreweg het meeste kosten... en iedereen komt in die situatie terecht, Het zou zelfs nog wel eens zo kunnen zijn dat 'ongezond levende mensen minder kosten qua zorg dan gezond levende....

Maar daarnaast is het zorgstelsel alleen betaalbaar als gezonde en ongezonde mensen solidair zijn...je kunt niet kiezen of je vaak ziek wordt of nooit...en een ongezonde levensstijl... wat valt daar dan onder...? Allen roken of drinken...of ook te hard werken, en te fanatiek sporten, of wonen in de stad (smog/fijnstof). En wie gaat dat controleren dan? Is die inbreuk op je privacy niet ongezond, dan?
Verkeerd idee!

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor argumenten zijn er volgens mij niet...sorry...

Toegevoegd na 1 dag:
ik bedacht net nog dat uit onderzoek is gebleken dat lager opgeleiden ook korter leven en minder gezond zijn...moeten we voor die groep dan ook de premie maar verhogen...? Zij betalen relatief al het grootste percentage van hun inkomen aan zorgpremie...soms wel 10 - 15%...vind jij dat echt kunnen?
Laten we alsjeblieft een beetje sociaal gevoel overhouden...dat krentewegerige bang zijn dat een ander ietsje meer krijgt dan jij....wat we in Nederland tot kunst hebben verheven is een destructief en egoistisch trekje... kijk ook eens kritisch naar jezelf...en wees gewoon blij dat jij zelf geen ongezonde leefstijl hoeft te hebben...en oordeel niet over een ander... jij kent immers alleen de buitenkant...wees blij dat je niet hoeft te ruilen...

Nee, ik leef gewoon gezond...ik rook niet en drink zelden...maar ik weet dat heel veel mensen die ongezond leven wel anders willen, maar niet kunnen...moet je dan straffen...of helpen...wat vind jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee waarom zouden de mensen die ongezond leven meer premie moeten betalen .
Een gezonde levesstijl is nog geen garantie voor een langer leven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Daar mag geen onderscheid in zijn. Wat als iemand wordt verkracht en aids krijgt?
Word diegene nog eens extra gestraft. Of zomaar suikerziekte krijgt...wat kan...moet die dan ook ineens meer betalen?
Nee, dan is het einde pas echt zoek. En die is al zoek...wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want wie bepaald nu precies wat ongezond is?
En hoe willen ze dat gaan controleren ?
Dat is absoluut oncontroleerbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet na te gaan hoe (on)gezond iemand leeft - nog afgezien van wat nu precies (on)gezond is.
Alléén deze reden is al 100x meer dan voldoende reden om er zelfs nooit meer over na te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort maar krachtig ;-)
Nee, want IEDEREEN doet wel IETS dat niet gezond is.
Het idee van een collectieve verzekering is dat iedereen vrij is het leven te leiden zoals hij dat wil (en ziek worden door je eigen levensstijl is al straf genoeg an sich), en het toch voor iedereen betaalbaar te houden.

Zou je ELK risicogedrag, maar dan ook echt ELK, en ieder mens doet wel IETS, al is het maar auto rijden (heel risicovol) ook nog moeten controleren, dan zou de premie vele malen meer omhoog schieten dan wanneer je er bepaalde groepen uit zou willen filteren.

En waar wil je de grens gaan trekken ?
Rokers en drinkers ? Mensen die ongezond eten ? Niet-vegetariers ? Sporters ? Mensen die niet sporten ? Mensen die dieren houden (gisteren gehoord dat dat ook een risico is) ? Mensen die in de stad wonen ? (HEEL ongezond !) Mensen die gevaarlijke sporten uitoefenen ? Mensen met een ongezond beroep ? Doe het zelvers ? Huisvrouwen die teveel poetsen ? Mensen met een open haard ? Mensen die teveel luchtverfrissers en parfums gebruiken ? Mensen die te weinig fruit eten ?

Uiteindelijk is er op vrijwel iedereen wel iets aan te merken. Bovendien verhogen veel activiteiten en bezigheden wellicht wel bepaalde risico's, maar ze geven nooit garanties. Zoals een gezonde levensstijl geen enkele garantie op een gezond leven geeft. Je kunt mensen adviseren, inlichten en voorlichten over een gezonde levensstijl en de risico's die aan bepaalde facetten verbonden zijn, maar je kunt ze nooit verplichten. En je kunt ze zeker niet straffen door ze meer premie te laten betalen, want dan sla je de bodem onder de collectieve verzekering weg. En daar zijn we uiteindelijk ALLEMAAL de dupe van, ook de mensen die 'gezond' leven (of denken gezond te leven, want waardefascisten, die het zelf beter denken te doen en anderen willen vertellen wat ze allemaal verkeerd doen schijnen een behoorlijk hoog stresslevel te hebben, wat erg ongezond is).

Toegevoegd na 2 minuten:
Een écht ongezond leven compenseert overigens automatisch vanwege een kortere levensverwachting en het altijd volledig betalen va het eigen risico. In feite betalen ze dus al meer bij leven en zijn ze eerder dood. Zijn ze niet eerder dood, dan was die levensstijl blijkbaar voor die persoon toch niet zo heel ongezond. Daarom kun je daar ook tevoren geen oordeel over vellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee want we moeten toch nog wel een beetje kunnen leven vind ik.
Ik wil mogen eten waar ik zin in heb.
Ik wil mogen roken/drinken/drugs gebruiken.
Ik wil sex hebben met wie ik wil en wanneer ik wil en hoe vaak ik wil zolang het met meerderjarigen is die hun volle verstand hebben.
Ik wil mogen zeggen wat ik denk en voel.
Zolang ik mijn medemens respecteer....
Er geen schade bij anderen mee aanricht.
Er niemand mee in gevaar breng.
En discreet sommige dingen prive doe omdat een ander er niets mee te maken heeft of wil hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze na doktersadvies blijven roken en drinken wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan zouden we bouwvakkers, schoonmakers etc. laagstbetaalden dus, nog meer onderdrukken dan we nu al doen. Gelukkig hebben we de PvdA om daar een stokje voor te steken.