Kan een Arbo arts met de ziektekosten discuseren over behandeling?

Bij mij is kalk in mijn schouder vast gesteld. Helaas betaald de ziektekosten geen schokgolf behandeling. Ze vergoeden wel een operatie om het weg te halen. Nadeel is drie weken compleet uit de roulatie en daarna ca 10 weken fysiotherapie. Met de schokgolf behandeling hoef ik me eigenlijk helemaal niet ziek te melden. Daar een van de doelen van een Arbo arts is ziekteverzuim terug te brengen verwacht ik eigenlijk wel dat ze met een ziektekostenverzekeraar kunnen discusseren
Graag hoor ik van jullie

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee daar is de arbo arts niet voor.
TurfGraver
7 jaar geleden
Daarbij, het zal jou verzekeraar een zorg zijn. :) Tenzij je verzuim bij de zelfde verzekeraar loopt als de ziekte kosten.
Erna55
7 jaar geleden
http://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen/zob2/Schokgolftherapie/Paginas/default.aspx -- De kosten voor een schokgolfbehandeling zijn € 50,- à 100,- per behandeling. Meestal zijn er drie behandelingen nodig. Informeer vooraf bij uw zorgverzekeraar of de kosten van de behandeling worden vergoed. Niet alle zorgverzekeraars vergoeden deze kosten. Als uw verzekering de kosten niet vergoedt, dan bestaat er misschien de mogelijkheid om de behandelkosten (deels) door uw werkgever te laten
betalen. ---
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou wat belachelijk dus een eenvoudiger ingreep waardoor je ook niet hoeft ziek te melden word niet vergoed.
Is voor je werkgever bijna gunstiger om de behandeling te betalen van plaats de ziektewet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik met mijn werkgever wel iets kan regelen maar vind het ook wel raar dat een arbo arts geen druk kan zetten, 13 weken ziektewet of 3-5 behandelingen maar ja veel dingen zijn niet logisch
TurfGraver
7 jaar geleden
Als de arbo-arts druk kon zetten hoef een werkende zich nergens extra voor te verzekeren.
Ook lijkt mij een operatie duurder dan deze behandeling...
Maar inderdaad, wellicht dat de werkgever (of diens verzekering) de kosten voor zijn rekening wil nemen.

Het beste antwoord

De taak van een bedrijfsarts of arbo-arts is het in staat zijn een oordeel te kunnen vellen over de arbeidsgeschiktheid dan wel arbeidsongeschiktheid van de werknemer en hierover de werkgever op de juiste wijze te adviseren. Een arbo-arts is een basisarts die werkt bij een arbodienst en mag bijvoorbeeld zieke werknemers niet zelfstandig bepalen welke behandelingsmethode de beste is en/of doorverwijzen naar een specialist, omdat hun opleiding daar onvoldoende op gericht was.
Voor een aanvraag schokwavetherapie heeft u onder andere een verwijsbrief nodig van (huis-) arts. Ook mag een schokgolftherapie niet altijd worden toegepast.
Er kunnen voor een patiënt uitzonderingen gelden waarvan uw arbo-arts niet op de hoogte kan zijn. Het is dus niet aan de arbo-arts om over welke behandeling dan ook met de ziektekostenverzekeraar te discussiëren.

Sinds 2013 valt shockwavetherapie onder de behandelmethodes van de fysiotherapeut. Om de kosten vergoed te krijgen zal men dus een aanvullende zorgverzekering met fysiotherapie moeten afsluiten.