Verandert de dekking voor je orthodontieverzekering na je 22e verjaardag?

Ik ben 21 zit eraan te denken om een beugel te nemen. Nu heb ik een verzekering gevonden die tot 22 jaar 100% dekt. Zal deze dekking, als ik hem op mijn 21e afsluit, de gehele behandeling hetzelfde blijven, of zal deze meeveranderen met mijn leeftijd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als de dekking tot 22 jaar is, dan zal er na de 22e verjaardag geen orthodontie meer worden vergoed. Als het tot en mét 22 jaar is, dan zal er pas na de 23e verjaardag niets meer worden vergoed. Een orthodontiebehandeling is doorgaans het eerste jaar (veel) duurder dan het tweede en eventueel derde jaar, dus als alleen het eerste jaar vergoed wordt dan heb je wel de grootste kosten al gehad.

Nu is het natuurlijk ook zo dat de dekking elk jaar kan worden aangepast. Het kan dus zijn dat je nu besluit een verzekering af te sluiten die orthodontie volledig dekt, en dat diezelfde verzekering het jaar daarop nog maar 70% vergoedt, of zelfs helemaal niets meer. Sommige verzekeringen hanteren in zo'n geval een coulancebeleid voor mensen die al met een behandeling zijn gestart, maar daar kun je niet vanuit gaan.