Is het wettelijk toegestaan op iemands leven een verzekering af te sluiten zonder dat deze ervan weet en dus geen toestemming heeft gegeven?

De begunstige is dan de verzekeringnemer.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
erotisi
7 jaar geleden
Wettelijk gezien mag dat denk ik wel, maar geen enkele verzekering zal dat doen omdat de levensconditie van deze persoon niet bekend is. Als deze persoon ernstige chronisch ziekte heeft of terminaal is zal de premie een stuk hoger zijn, maar dat is niet precies bekend dus zal de verzekering het niet snel doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U ziet het precies juist @erotisi, en zolang de maatschappijen het onmogelijk maken hoeft het niet apart in een wet verboden of uitgesloten te worden.

Antwoorden (1)

Kan ik een overlijdensrisicoverzekering op het leven van iemand anders dan mijn partner afsluiten?
Neen dat kan niet zonder dat deze ervan weet, het kan dus niet anoniem, de verzekerde wordt erbij betrokken.
Het is heel goed mogelijk om een overlijdensrisicoverzekering op het leven van iemand anders dan uzelf of uw partner af te sluiten. U betaalt dan de premie en krijgt ook de uitkering als de verzekerde (uw partner of een ander) overlijdt.
Uiteraard wil de verzekeraar wel weten of degene op wiens leven u de verzekering afsluit gezond is. De verzekerde, dus niet de premiebetaler, moet naar waarheid de vragenlijst met gezondheidsvragen beantwoorden en/of een keuring ondergaan.
U kunt bijvoorbeeld uw maat uit uw gezamenlijke maatschap verzekeren of uw uitwonende zoon of dochter een verzekering laten betalen op uw leven, er is dan bij uitkering geen sprake van erven.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik kan op het leven van JoanDArc een verzekering af gaan sluiten, maar niet zo dat het onbekend blijft. Er is geen wettelijk verbod nodig om een verzekering af te kunnen sluiten op het leven van iemand anders zonder bekendmaking, omdat de verzekeringmaatschappijen altijd contact opnemen met de verzekerde.