Wordt je op je zorgtoeslag afgekort als je lager maand premie betaald?

B.v je ontvangt €88 zorgtoeslag p/m maar jij betaalt maandpremie van €71.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Nee, je wordt niet gekort op de zorgtoeslag bij een lagere maandpremie. De hoogte van de maandpremie aan je zorgverzekeraar is niet bepalend voor de zorgtoeslag. De belastingdienst kijkt niet naar de premie die je betaald per maand. Je moet aan de voorwaarden voor zorgtoeslag voldoen om in aanmerking te komen:

U bent 18 jaar of ouder
U hebt een Nederlandse zorgverzekering
Uw (gezamenlijke) inkomen is niet te hoog
U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
Uw (gezamenlijke) vermogen is niet te hoog

Wil je een lagere maandpremie dan het bedrag dat je aan zorgtoeslag ontvangt, dan kun je er voor kiezen het verplicht eigen risico vrijwillig te verhogen tot maximaal €885.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, de hoogte van de zorgtoeslag wordt bepaald door je inkomen en vermogen, de hoogte van je premie heeft daar niets mee te maken.

Denk er wel aan dat als je zo weinig premie betaalt, je waarschijnlijk een budget-polis en/of een hoog eigen risico hebt en je dan wél een spaarpotje moet hebben als je eens iets overkomt. Met één SEH-bezoek ben je zomaar een paar honderd euro kwijt; zo'n hoog eigen risico kan aantrekkelijk zijn als je nooit iets mankeert, maar je moet er alleen voor kiezen als je ook daadwerkelijk die achthonderd-nogwat euro op je rekening hebt staat voor het geval je het nodig hebt. En dan hebben we het nog niet gehad over eventuele fysiotherapie of andere behandelingen die veelal alleen uit een aanvullend pakket worden vergoed.