Wanneer moet je als 18 jarige een eigen zorgverzekering hebben als je aan het begin of einde van de maand jarig ben?

Ik heb begrepen dat als je in de maand na je 18e verjaardag een zorgverzekering moet hebben afgesloten. Dus bijvoorbeeld je ben 20 juli jarig en je moet voor 1 augustus verzekerd zijn. Maar stel dat je op 1 januari nou 18 wordt, betekent dat dat je dan op de dag zelf verzekerd moet zijn of is dat 1 februari?

7 jaar geleden
1.6K
ronron1212
7 jaar geleden
1 februari moet je je eigen verzekering hebben.
Erna55
7 jaar geleden
De maand na je verjaardag blijft de maand na je verjaardag. Ook al ben je op de eerste van de maand jarig.
10XL
7 jaar geleden
Dus als je 31 december nou 18 wordt, dan is de ingangsdatum 1 januari. Toch?
Erna55
7 jaar geleden
Welke dag van de maand je ook kiest, de maand na je verjaardag moet je de verzekering laten ingaan.

Het beste antwoord

Wat verandert er als je 18 jaar wordt?
Je bent nu via een van je ouders gratis verzekerd voor je ziektekosten. De maand nadat jij 18 jaar wordt, ga jij of gaan je ouders premie betalen voor jouw zorgverzekering. Ook heb je vanaf dat moment een verplicht eigen risico van € 385.

TIP! Vraag zorgtoeslag aan
Van de overheid kun je zorgtoeslag krijgen. Dit is een bepaald bedrag per maand ter compensatie voor de kosten van de zorgverzekering. Bekijk op de website van de Belastingdienst de voorwaarden en bereken direct hoeveel zorgtoeslag je kunt krijgen.

Antwoord
De maand NADAT je 18 jaar wordt, moet je premie gaan betalen voor jezelf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zorgpremie € 77.00 tot € 96.90 Er is een flink verschil in prijs tussen de verschillende verzekeringen. Kijk en vergelijk. (zie bron)

Toegevoegd na 5 minuten:
ANTWOORD
Jij moet dus per 1 februari een eigen zorgverzekering geregeld hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10XL
7 jaar geleden
Hartelijk dank voor je antwoord.