Is overstappen naar andere zorgverzekering vanuit de WLZ /PGB thuis nadelig en waar op te letten in 2017?

Opties nu zijn:

- Overstappen naar gemeentelijke met collectiviteitskorting(en)
Zoals nu Menzis garant- 3 pakket aanhouden
- overstappen naar ONVZ ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je een PGB hebt vanuit de WLZ, heeft je zorgverzekering daar niets mee te maken. De WLZ wordt net als de oude AWBZ uitgevoerd door de regionale Zorgkantoren. Bij een PGB vanuit de Zorgverzekeringswet kan het ingewikkelder zijn, maar in de WLZ heb je daar geen last van. Toegevoegd na 7 uur: In de vraag heb je het over een WLZ-PGB, in je reactie ineens over ZVW-PGB. Dat is een wezenlijk verschil; bij een ZVW-PGB kan een overstap uiteraard wél gevolgen hebben voor je PGB. Tenzij de verzekeraar je indicatie overneemt, zul je opnieuw een aanvraag moeten doen. Los van het feit dat elke zorgverzekeraar haar eigen PGB-regelement heeft en je dus ineens te maken kunt hebben met andere tarieven, andere maximum uurtarieven, een andere interpretatie van het verschil tussen professionele en niet-professionele zorgverlener met het daaraan gekoppelde maximumtarief, minder bestedingsvrijheid (uitwisseling van de functies, wel of niet flexibel kunnen zijn in het opvangen van een wisselende zorgvraag, vervanging bij ziekte etc.) kan het zijn dat je ineens minder uren krijgt toegekend óf zelfs dat de nieuwe Zorgverzekeraar helemaal geen PGB toekent, al zijn de laatste berichten dat de strikte regels met betrekking tot de toekenning van het PGB in de ZVW volgend jaar geschrapt worden zodat het weer een volwaardig alternatief wordt voor ZIN (niet meer hoeven bewijzen dat je niet toekunt met ZIN, een minimum aantal onplanbare zorgmomenten e.d., maar weer keuzevrijheid). De PGB-regelementen zijn online te vinden, dus informatie over bestedingsvrijheid en hoogte van de tarieven kun je wel vinden, maar het probleem van een nieuwe indicatie moeten aanvragen is dat je die uiteraard pas kunt aanvragen nádat je bent overgestapt. Als dan na een aantal weken blijkt dat je nieuwe Zorgverzekeraar minder uren toekent of jouw professionele zorgverlener niet als professioneel ziet en je dus gebonden bent aan een lager maximumtarief (en let op: dat is INclusief reiskosten en eventuele werkgeverslasten, dus bij iemand in volledige loondienst een GROOT probleem), kun je niet meer terug. Hoe in de tussentijd je zorg geregeld is, kon ook VWS mij vorig jaar niet vertellen. De enige VEILIGE overstap is dan naar een Zorgverzekeraar die bij voorbaat toezegt de indicatie van je huidige verzekeraar over te nemen, en dat zijn er weinig. Mij is er slechts één bekend. (Naar mijn mening alleen maar meer bewijs voor het feit dat deze zorg niet bij de verzekeraars thuishoort, maar mij is dan ook niets gevraagd.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100