Waar kan ik een aanvullende tandartsverzekering afsluiten? (zie uitleg)

Heb een Rotterdam-pakket (door gemeente afgesloten bij VGZ , v/h Iza Cura) waarin tandartskosten (basis), na hoge rekening nu beter verzekeren, VGZ weigert, kan niet! zo ook 3 andere mij-en die ik belde. Wat is het antwoord op mijn probleem. Ik wil verrassingen uitsluiten, mij beter aanvullend verzekeren. Hoe, waar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
SimonV
7 jaar geleden
Veel kans geef ik je niet.
De tandartsverzekering met hoogste vergoeding (€ 750,) zonder medische acceptatie lijkt alleen de Hema te zijn. http://www.tandartsverzekering.nl/acceptatie.html#geen_acceptatie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijst klopt niet, helaas.
Staan verzekeringsmaatschappijen bij waarvan ik weet ze niet los aanvullend verzekeren. Heb deze al gebeld.
En ook de Hema vraagt wanneer ik overstap en waarom! Dus andere situatie. Je hebt gelijk, het wordt moeilijk.
Kan toch niet onmogelijk zijn? en wat dan?
SimonV
7 jaar geleden
Het lijkt mij in die zin onmogelijk, dat niemand je zomaar zal accepteren als ze nu al weten dat ze meer geld aan je kwijt zijn dan je premie betaalt... Een brandend huis kun je ook niet meer verzekeren. Afhankelijk van je inkomsten kun je de tandartskosten (niet de premie) wel van de belasting aftrekken (minus een drempelbedrag).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hema geen acceptatievoorwaarden? Dat is inderdaad niet helemaal waar. Tandarts 1: 100% voor alle tandheelkundige behandelingen tot een max van € 250,-- per jaar
Jaarpremie: € 144,--.
Tandarts 2: 100% voor alle tandheelkundige behandelingen tot een max van € 500,-- per jaar
Jaarpremie: € 288,-- Tandarts 3: 100% voor alle tandheelkundige behandelingen tot een max van € 750,-- per jaar
Jaarpremie, € 444,-- + acceptatievoorwaarden. In de voorwaarden van de HEMA zorg- en tandartsverzekeringen wordt niet expliciet vermeld of de techniek- en materiaalkosten voor vergoeding in aanmerking komen
Deze tandartsverzekeringen zijn onlosmakelijk verbonden aan de basiszorgverzekering van HEMA en er is geen vrije keus. Tandartsverzekeringen los van eventuele overige aanvullende verzekeringen kunnen worden afgesloten maar de voorwaarden hiervoor zijn niet duidelijk.
Inekez1
7 jaar geleden
Los van alle (correcte en terechte!) opmerkingen over acceptatievoorwaarden is het ook niet mogelijk om 'dubbel' te verzekeren.
Via het huidige pakket ben je al voor tandartskosten verzekerd, het is niet mogelijk om dan daarbovenop nog een aanvullende verzekering af te sluiten.
Als acceptatievoorwaarden geen probleem zouden zijn, dan zou je het rotterdampakket moeten stopzetten en zelf een basis + tandarts (+ aanvullende) verzekering moeten afsluiten. Gezien de premie van het Rotterdam-pakket (60 euro voor aanvullend + tandarts!) zou dat nog best eens goedkoper kunnen zijn, afhankelijk van welke dekking jij nodig denkt te hebben in aanvullende en tandarts-verzekering.

Het beste antwoord

Bij GZ, ZilverenKruis, IAK en (ONVZ, PNOzorg met 50% toeslag op premie) is het mogelijk om een losse aanvullende tandartsverzekering af te sluiten, maar deze maatschappijen hebben wel uitgebreide acceptatievoorwaarden voor een losse of aanvullende tandartsenverzekering.
Zorgverzekeraars bepalen zelf de voorwaarden waarop zij hun klanten toelaten. Zij mogen aanvragen weigeren. Er is zelfs geen wettelijke termijn waarbinnen verzekeraars uitsluitsel moeten geven.
Er kan gevraagd worden om:
1. een verklaring van de tandarts waarin de tandarts moet aangeven hoe het gebit eraan toe is en of binnen één of twee jaar dure behandelingen te verwachten zijn.
2. het invullen van vragenlijsten over de stand van zaken van het gebit.
Meestal wordt er een wachttijd gehanteerd. Men moet dan bijvoorbeeld eerst een jaar verzekerd zijn, voor er aanspraak gemaakt kan worden op vergoeding.

Het is verstandig om nu de tandarts te vragen welke behandelingen er in de komende één à twee jaar te verwachten zijn. Vraag de tandarts om een offerte te maken van de behandelingen die eraan gaan komen, voor de tandartstarieven gelden maximale tarieven. Dat is de enige manier om niet voor verassingen komen te staan.

Als men al door een maatschappij is afgewezen is men officieel verplicht dit te melden bij een aanmelding bij een andere verzekeraar. Zo'n afwijzing roept vragen op en kan weer tot extra vragen leiden. Als men al door vier maatschappijen is afgewezen is het niet reëel te verwachten dat een lossen aanvullende tandartsverzekering nog door een vijfde of zesde maatschappij zal worden geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Als men al door een maatschappij is afgewezen is men officieel verplicht dit te melden bij een aanmelding bij een andere verzekeraar. etc." Misverstand.
Geen kwestie van afgewezen zijn op basis van mijn gebit. Het gaat om de verzekeringsmij-en die allemaal vertellen de aanvullende tandartsverzekering te laten vervallen. Niet alleen geen nieuwe verzekeringen aangaan, maar soms zelfs helemaal ophouden met deze aanvullende verzekeringen voor bestaande klanten (werd mij zelfs een keer verteld). Zonder opgave van reden.
Niets persoonlijks dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
VGZ biedt geen losse tandartsverzekering aan, maar de aanvullende tandartsverzekering kan samen met het basispakket nog gewoon afgesloten worden, als men aan hun voorwaarden voldoet.
Aanvullende (tandarts)verzekering voor bestaande klanten kan niet worden opgezegd zonder opgave van redenen.
Eenzijdige opzegging kan bv indien de premies niet binnen de betalingstermijn worden voldaan.
Onder artikel 8 staan nog meer voorwaarden.
https://www.aonexpatinsurance.com/netherlands/outgoing/en/pdf/2015/NL/Polisvoorwaarden_T_polissen.pdf Bij deze twee zorgverzekeraars kan men een los aanvullende tandartsverz afsluiten.
http://weblog.independer.nl/zorgverzekeringen/zorgverzekering-2016-welke-zorgverzekeraars-losse-aanvullende-verzekering/ Zorgverzekeraars die naast het basispakket nog steeds aanvullende tandartsverzekering afsluiten
https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/tandarts.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"VGZ biedt geen losse tandartsverzekering aan, maar de aanvullende tandartsverzekering kan samen met het basispakket nog gewoon afgesloten worden, als men aan hun voorwaarden voldoet." Het gaat juist om de aanvullende verzekering in combinatie met de collectieve van het Rotterdam-pakket via VGZ.
Deze werd geweigerd, maar ook apart/los geweigerd.
Reden: de losse aanvullende verzekering werd opgeheven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Merci!