Hoeveel tijd heb je tussen een zorgverzekering opzeggen en een nieuwe afsluiten?

Stel voor dat ik mijn zorgverzekering nu opzeg en ik sluit pas 28 december een nieuwe verzekering af, kan dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Je zorgverzekering zeg je op met de opzegdatum 31 december. 1 januari gaat je nieuwe verzekering weer in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, je bent verplicht een ziektekostenverzekering te hebben...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat snap ik wel lieve mensen.maar ik bedoel met opzeggen dat ik dat nu kan doen en dat het per 31 december ingaat.De nieuwe verzkering nu aan te sluiten en dat die dan per 1 januari ingaat.Is dat mogelijk? Ik ga wellicht op wereldreis en heb geen tijd om dit dan pas in december regelen
Ritsuka
7 jaar geleden
Als je de nieuwe afsluit word de oude automatisch opgezegd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dat snap ik ook wel.Maar ik doe liever dat zelf.aansluiten

Antwoorden (1)

Omdat de looptijd van een basisverzekering één jaar is, kan men tegen het einde van het jaar, uiterlijk 31 december, de zorgverzekering opzeggen. In dat geval heeft men tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Het is echter gemakkelijker om tegen het einde van het jaar, wanneer de nieuwe premies bekend zijn, een nieuwe zorgverzekering af te sluiten en over te stappen. Door de overstapservice, die zorgverzekeraars hanteren, wordt de oude zorgverzekering per 1 januari opgezegd en gaat de nieuwe zorgverzekering op diezelfde datum in.

Voor de aanvullende zorgverzekering geldt doorgaans ook de bovenstaande procedure, waardoor opzegging ook per 1 januari kan geschieden. Dit is echter geen regel waar alle zorgverzekeraars zich aan hoeven houden. Sommige zorgverzekeraars kiezen er bijvoorbeeld voor om aanvullende modules te gebruiken die maandelijks opzegbaar zijn.