Hoeveel tijd heb je tussen een zorgverzekering opzeggen en een nieuwe afsluiten?

Stel voor dat ik mijn zorgverzekering nu opzeg en ik sluit pas 28 december een nieuwe verzekering af, kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat de looptijd van een basisverzekering één jaar is, kan men tegen het einde van het jaar, uiterlijk 31 december, de zorgverzekering opzeggen. In dat geval heeft men tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Het is echter gemakkelijker om tegen het einde van het jaar, wanneer de nieuwe premies bekend zijn, een nieuwe zorgverzekering af te sluiten en over te stappen. Door de overstapservice, die zorgverzekeraars hanteren, wordt de oude zorgverzekering per 1 januari opgezegd en gaat de nieuwe zorgverzekering op diezelfde datum in. Voor de aanvullende zorgverzekering geldt doorgaans ook de bovenstaande procedure, waardoor opzegging ook per 1 januari kan geschieden. Dit is echter geen regel waar alle zorgverzekeraars zich aan hoeven houden. Sommige zorgverzekeraars kiezen er bijvoorbeeld voor om aanvullende modules te gebruiken die maandelijks opzegbaar zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100