Waarom is het basispakket uit de zorgverzekering niet overal even duur?

De inhoud van het basispakket wordt altijd door de regering bepaald, dus waarom betaal je bij verschillende zorgverzekeraars andere prijzen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Grote zorgverzekeraars hebben vaak meerdere kantoorpanden en meer personeel in dienst. De wat kleinere zorgverzekeraars, waarbij je eigenlijk alles online regelt, besparen flink op de kosten van panden en personeel. Deze lage kosten berekenen ze door in de premie, waardoor de premie bij deze verzekeraars lager kan liggen.
Daarnaast maakt elke zorgverzekeraar andere prijsafspraken maakt met zorgaanbieders, hetgeen invloed heeft op de premie.
Ook de financiële reserves van de zorgverzekeraar kunnen de hoogte van de premie bepalen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Daarnaast richten sommige verzekeraars zich op een bepaalde "goedkope" doelgroep. Promovendum richt zich bijvoorbeeld op hoger opgeleiden: deze leven gezonder, maken minder brokken en zijn dus goedkoper. Promovendum stelt dan ook de goedkoopste premies te kunnen aanbieden. Dit neemt natuurlijk niet weg dat Promovendum verplicht is ook lager opgeleiden te accepteren.
SimonV
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ben je dan ook duurder uit, dan een hoger opgeleide bij promovendum, als je lager opgeleid bent?
Inekez1
7 jaar geleden
De zorgverzekering van Promovendum is niet speciaal voor hoger opgeleiden. Alleen de schadeverzekeringen zijn speciaal gericht op hoger opgeleiden. https://www.promovendum.nl/hoger-opgeleiden
SimonV
7 jaar geleden
Nee, je ben niet duurder uit als je lager opgeleid bent. De premies voor de zorgverzekering zijn hetzelfde.