hoe vervoer je een onverzekerde auto?

Ik ga binnenkort een tweedehands auto kopen en deze heeft geen nummerplaten en dus ook geen verzekering. Maar wat is de goedkoopste manier om hem bij mij thuis te krijgen de afstand is niet zo ver hooguit 10km. Maar mag een auto bv onverzekerd d.m.v een trekstang vervoerd worden of bestaat er zo iets als verzekering voor 1 dag zo ja hoe regel je dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (2)

Dat mag alleen op een autoambulance. Alleen vermoed ik dat de goedkopere optie is om - indien mogelijk - eerst de verzekering te regelen en dan pas de auto naar huis te halen. Ik heb geen idee wat het kost om een autoambulance te huren c.q. regelen, maar als dit de enige manier is, loont het allicht de moeite om eens rond te bellen naar bijvoorbeeld (tweedehands) autohandelaars en bergingsbedrijven. De goedkoopste optie is allicht als je via-via iemand kent die zo'n ding heeft of er vrij gemakkelijk aan kan komen (even mag 'lenen' van de baas wellicht?) maar uiteraard bevindt niet iedereen zich in die positie.

Een tijdelijke verzekering is wel mogelijk, al zal het niet voor één dag kunnen. Ik vermoed dat één maand de meest korte termijn is waarvoor je een auto kunt verzekeren. Hij moet dan echter wel kentekenplaten hebben en natuurlijk ook APK-goedgekeurd zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
alvast bedankt maar dit is best een investering een auto en daarom wil ik de dag dat ik hem betaal ook graag thuis hebben en dan alle zaken zoals verzekering en kentekenplaten aanvragen maar een soort autoambulance is al een optie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag eens de RDW en een autoverzekering om advies. Bel ze even op en bepaal wat er in uw situatie gebeurd kan worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar waarom zitten er nu geen kentekenplaten op? Als het een opknapper is die nu nog niet verzekerd kan worden en ook nog niet klaar is voor de Apk-keuring, zul je hem op eigen terrein moeten kunnen stallen. Een auto moet immers ook verzekerd zijn als hij alleen maar op de openbare weg staat, dus tenzij je hem ergens neer wilt zetten op eigen terrein, moet hij sowieso verzekerd zijn zodra je hem naar huis haalt. En in dat geval lijkt het me weer veel logischer dat je eventuele werkzaamheden eerst verricht of laat verrichten en hem daarna pas ophaalt om je de kosten van het vervoer te besparen.
Op grond van het Voertuigreglement is een gesleepte auto géén aanhangwagen, zodat de bepalingen voor ‘aanhangwagens’ niet van toepassing zijn.

Ook op grond van de Wegenverkeerswet 1994 is het gesleepte voertuig géén aanhangwagen.
Dit betekent dat alle bepalingen aangaande een rijbewijsplicht m.b.t. ‘aanhangwagens’ niet van toepassing zijn. Het vereiste rijbewijs voor het trekkende voertuig is áltijd voldoende, ongeachte het eventuele gewicht van de gesleepte auto.
Het houdt ook in dat de kentekenbepalingen voor ‘aanhangwagens’ niet van toepassing zijn. Het gesleepte voertuig is immers een zelfstandig motorrijtuig en zal dan ook aan alle verplichtingen voor motorrijtuigen moeten voldoen, waaronder de kentekenplicht. Dit betekent dat achter op de gesleepte auto gewoon het ‘eigen’ kenteken ervan moet worden gevoerd en dat dit ook zichtbaar moet zijn.

(Alléén in de zin van het RVV 1990 is een gesleepte auto een aanhangwagen, hetgeen betekent dat t.a.v. de naleving van de verkeersregels zoals de maximumsnelheid en verbodsborden met een ‘aanhangwagen’ wordt gereden.)

Andere punten:
Er moet sprake zijn van een geldige APK. De APK is immers niet gerelateerd aan het gebruik van de weg, maar net als de WAM-plicht (en de houderschapsbelasting) aan het ‘bezitten van’ een kenteken. De plek waar het voertuig staat of rijdt is daarbij absoluut niet van belang. Het verslepen van een niet APK-gekeurd en/of onverzekerd voertuig is daarom niét toegestaan.

Voor het gesleepte voertuig gelden óók de verplichtingen aangaande de WAM voor wat betreft de geldige autoverzekering. Hoewel een gesleept voertuig onder de WAM-dekking van het trekkende voertuig valt, blijft het een zelfstandig motorrijtuig en is daarom een zelfstandige verzekering van de gesleepte auto tóch verplicht.
Als het kenteken van het gesleepte voertuig is geschorst, mag eventueel óók de WAM-verzekering zijn geschorst, terwijl de APK-plicht automatisch is geschorst. Een schorsing van het kenteken vervalt echter onmiddellijk op het moment dat met het voertuig gebruik wordt gemaakt van de weg: zelfstandig rijdend, gesleept, stilstaand of geparkeerd.
Dit betekent dus dat in de aangegeven situatie zowél de WAM-plicht als de APK-plicht voor het voertuig van kracht zijn als het wordt gesleept. Hierdoor is de schorsing immers beëindigd!

Het vervoer moet om bovenvermelde redenen dus op een autoambulance geschieden.